колани Своге прокуратура проверка колани

Превозвач пред FN: Автобусът в Своге е имал колани, рядко обаче пътниците ги слагат

Автобусът ковчег от катастрофата в Своге е произведен с колани през 2001 г., като 15 години е превозвал ученици в Испания. След това е бракуван и е закупен у нас. Това разкри пред Flashnews Симеон Милушев от Асоциацията на автомобилните превозвачи. По думите му обаче дори когато в автобусите има колани, пътниците рядко ги слагат. Милушев беше категоричен, че ако коланите станат задължителни за всички автобуси у нас, голяма част от малките фирми в страната ще бъдат застрашени от фалит.

Симеон Милушев

– Г-н Милушев, след жестоката катастрофа в Своге експерти обявиха, че вероятно броят на жертвите щеше да е различен, ако в автобуса имаше колани. Каква е Вашата позиция?

– В този автобус всъщност колани има, той е произведен през 2001 г. Закупен е модел, който е превозвал деца в Испания в продължение на 15 години и след това е бракуван съгласно техните нормативни уредби. Така че колани в автобуса има, не може да не е имало.

Своге, автобус, шофьор, Григор Григоров, превишена скорост, обвинение

– Защо тогава спасители разказват, че не е имало колани?

– Не мога да коментирам това, но автобусът със сигурност притежава колани – дали някой допълнително ги е премахнал, или са били скрити между седалките, вече е съвсем друг въпрос – обезопасителни колани е имало. Оттук нататък, дали коланите помагат, или не, е въпрос на всеки отделен случай – в по-големия процент от случаите коланите помагат. Държавата все пак трябва да предприеме някакви мерки, но тя се явява майка за едни и мащеха за други, защото при нас от превоза на пътници по редовните автобусни линии по републиканската транспортна схема нямаме сигнали за загинали от 2011 г. с „Ентуртранс“ на магистралата София – Бургас. Докато миналата година има 30 загинали пътници при нерегламентирани превози, но никъде не се споменава за тях. Но държавата, щом го е решила, ще го направи.

– След като правите такова разграничение, във вашата асоциация автобусите с колани ли са?

– Някъде към 80% от нашите автобуси са оборудвани с обезопасителни колани, защото само тази година закупихме 300 нови автобуса. При нас паркът е нов и колани има – друг е въпросът, че те не се използват.

– А защо не се използват? И след като държавата сега ще задължи фирмите всички автобуси да са с колани, кой ще контролира те да се използват?

– Шофьорът в момента има задължението да предупреди пътниците да поставят колани. А те защо не го правят – просто нямат навици. Навикът е нещо страшно. Иначе шофьорите са инструктирани и ежедневно казват на пътниците, но те поради незнайни причини просто не искат да поставят колани.

– Да разбирам ли, че браншът подкрепя тази промяна и въвеждането на задължителни колани в автобусите?

– Не, не. Законът е казал: от 2008 г. насам всички автобуси трябва да са оборудвани с колани. А тези, старите, не могат технологично да се оборудват – седалки трябва да се променят, трябва промяна на конструкцията на автобуса. Ако някой иска да превозва пътници, да вземе нови автобуси, а не старите да ги „закичат“ с колани – нещо, което цял свят го е отрекъл, то не е технологично прието. Ако ще се возят пътници, те трябва да се возят с автобуси след 2007 г., а не старите да се приспособяват.

– Браншът може ли да си позволи да спази евентуално бъдещо изискване за задължителни колани във всички автобуси.

– Нашият бранш може. При нас ще трябва да се подменят само около 20% от автобусите. Но малките населени места, по-малките фирми от отдалечените райони, които имат стари превозни средства, ще трябва да направят допълнително разходи.

– Т.е. ще има фалити на малки превозвачи?

– Със сигурност ще има големи затруднения за тях – разходите и всички икономически санкции ще са пак за тях. Не зная как тези малки фирми биха понесли това, защото един колан струва между 10 и 200 лв. – не можеш да сложиш какъв да е колан, за да свърши работа. Никой не може да каже колко и какви ще са тези разходи и дали малките фирми ще ги понесат. Тук се опитва новият началник, който все още не е в час, и на 13 000 лиценза смята, че има 13 000 автобуса. А не е така – на 13 000 лиценза има 22 880 автобуса. Това е справка на МВР отпреди 5 г., а сега си представете, че сигурно има над 25 000 – 30 000 автобуса. Но всеки автобус има копие – той за да работи, трябва да има лиценз. Ако няма лиценз, той минава към нерегламентираните превози и само около 15% от автобусите там имат колани. Всичко друго е над 15 г. – няма колани и трябва да се оборудва. Това означава големи разходи за фирмите и не е ясно дали те ще могат си ги позволят. Но това не е глобално решение на проблема, това е решение на парче. Няма реални планове, перспектива, мисъл за бъдещето – това е ден да мине, друг да дойде, да си измият ръцете, да кажат, че са свършили нещо и това е.

– А какво, според Вас, е истинското решение на проблема?

– Ние нямаме 1 лев европейско финансиране. В столицата задължиха всички фирми да закупят нови превозни средства, докато в провинцията всички, които идват в София, са със стари автобуси, а цената на билетите при старите и новите автобуси е една и съща. Така че трябва да се направи единна стратегия при обществените поръчки, както в София, така и в провинцията, автобусите да отговарят на еднакви критерии. Освен това да се направи единен орган, който да контролира всички в обществения превоз, защото сега държавата за едни е майка, а за други – мащеха.

- реклама -