Предложение: Временни книжки с изпитателен срок за младите шофьори

Депутатите приеха нови ограничения за младите шофьори. Според измененията новите водачи няма да имат право да шофират автомобили над 120 конски сили

и да се движат през тъмната част

на денонощието от 22 часа вечерта до 6 сутринта.

При тях и допустимите промили алкохол в кръвта ще бъдат 0.1, а не като при останалите водачи – 0.5.

Нови ограничения за шофьорите със стаж под 1 година прие на първо четене Народното събрание. Настимир Ананиев от ПП-ДБ обясни,

че младите водачи няма да имат право да шофират

в тъмните часове на денощието от 10 вечерта до 6 сутринта.

„Предлага се ограничение в мощността на автомобилите, които младите шофьори могат да управляват през първите две години, и да имат забрана да шофират през нощта.

Мотивите за последното бяха,

че статистика сочи, че 12-13 процента от катастрофите са предизвикани от нови водачи, а нощно време този процент нараства двойно“, коментира в „Кой говори?“ по Дарик радио Илия Тодоров от Българска асоциация на пострадалите при катастрофи.

„По отношение на мощността не срещнах някаква мотивировка. Просто звучи логично. Не само с мощни автомобили стават катастрофи обаче, причините са най-различни. Единият подход, който има в чужбина, е когато вземеш книжка, то да е нещо като временно свидетелство, да си на нещо като изпитателен срок и в случай, че нямаш никакви нарушения, получаваш правото на истинска книжка, а в противен случай, тя ни се отнема“, заяви той.

„Когато говорим за нови водачи,

няма как да не се замислим именно за обучението. Начинът на протичане на един курс е останал в 70-е години на миналия век. Всичко е на хартия, подписват се листа, които декларират колко часа е взел курсистът, и това за съжаление е безконтролно. Не се изключение практиките, в които се спестяват часове, и тъй като изпитът не се провежда в нощни условия или по магистрала, когато нов водач получи книжката си, се сблъсква с нови условия, които не е виждал до момента, и не се е движил извън обичайния маршрут, където е карал курса си“, отбеляза Тодоров.

„Като говорим за жертвите по пътищата,

пропускаме и хилядите ранени. Около 10 хиляди ранени има тази година и това са хора със средна и тежка телесна повреда, част от които ще останат инвалиди.

Почти половината от санкциите са несъбрани. Колкото и да ги увеличаваме, не мисля, че обществото ще се трогне. Няколко стари идеи, които не се реализират засега, и които според мен са добри:

– На първо място предложението:

За да можеш да минеш годишен технически преглед на автомобила, трябва да си заплатил всичките си глоби и задължения.

– На второ място –

това да можеш да си платиш на място глобата е изключително важно.

– На трето място,

да се разбере какъв е проблемът.

Хората не разбират за какво са глобите им и се крият от тях“, заключи той.

- реклама -