Предложение: Нов данък в размер на поне 500 лева за внос на коли втора ръка.
Нов данък за внос на автомобили втора ръка в размер на поне 500 лева.
Такава идея представи министърът на транспорта Георги Гвоздейков.
Целта на новата ставка е парите да се събират в специален фонд, чрез който гражданите да бъдат подпомогнати в закупуването на електромобил.
От Асоциацията на вносителите на автомобили в България обаче заявиха, че новият данък единствено ще доведе до скок в цените на колите втора ръка.
По данни на Министерството на транспорта вносът на коли втора ръка в България на годишна база надхвърля 300 000 автомобила.
Поради тази причина те смятат, че новата ставката ще се превърне в добър инструмент за пълнене на държавната хазна.
Какъв обаче е броят на електрическите коли в България на фона на всички останали?
11 000 електромобила при автопарк от общо 2.4 милиона.
Основният проблем тук е цената, тъй като за най-ниския клас електрическа кола трябва да платим поне 30 000 лева.
От ресорното ведомство обясняват, че идеята на новия данък е създаването на стимули за използване на новите технологии в автомобилостроенето. „Дискутира се вносът на стар автомобил да бъде обложен с такса, която да се заплаща от вносителите. Целта е средствата да бъдат събирани във фонд, който таргетирано да подпомага закупуването на електрически автомобили. Конкретните параметри на тази мярка все още се обсъждат”, пише в позицията на МТС.
Според Асоциацията на вносителите на автомобили обаче допълнителен данък само ще вдигне цената на колите втора ръка. „Това нас по никакъв начин няма да ни засегне, ще засегне крайните потребители през цената. Може да се измислят други стимули за купуване на нови автомобили”, твърди председателят на Асоциацията Христо Христов.
От Сдружението на автомобилните сервизи припомнят, че по-висока цена за автомобил втора ръка не означава, че гражданите могат да се опитват да пестят от поддръжка на колата.
„Новите собственици на автомобили, ако искат да защитят инвестицията,
за която може да са дали и последните си пари, посещението при сервиз е неизбежно”, казва собственикът на автосервиз Румен Дунев.
Остава въпросът и какво провокира нуждата от новия данък при наличие на еко такса. „Тя беше въведена през 2005 година и оттогава България стана морга за автомобили от Западна Европа. Плащаш веднъж и внасяш най-старата кола”, припомня още Христов. Съмнения има и за ефикасността на данъка като инструмент за пълнене на хазната. Предложения има и в други посоки – всички автомобили да се обслужват в регистрирани сервизи.
Експертите казват, че подобен финансов стимул може да доведе до повече закупени електромобили. Трябва да посочим обаче, че средната цена на една е 30 000 лева. Скъпо, но в комбинация с други стимули може да доведе до положителен ефект, казват от АСЕАБ. „Допълнителните стимули като безплатно паркиране, почти безплатно зареждане – те са истинските стимули”, посочва Борис Колев. Освен това не е нужно парите за електроавтомобил да се дават накуп. „Парите за гориво на месец са колкото една лизингова вноска. Цените падат, а и електрическите автомобили са много по-евтини от техните аналози”, допълва Колев.