Европейската комисия представи предложения за осъвременяване на правилата за свидетелствата за управление на МПС, в т.ч. за въвеждане на цифрово свидетелство за управление, важащо в целия ЕС, и нови разпоредби за улесняване на принудителните мерки за изпълнение на правилата за движение в трансграничен план.
С помощта на новите правила ще се повиши безопасността за всички участници в движението и ще се спомогне за това ЕС да постигне своето виждане „Нулева смъртност“ – да няма загинали по пътищата на ЕС от 2050 г. нататък.
Благодарение на тях водачите ще бъдат по-добре подготвени за превозните средства с нулеви емисии и за управлението на МПС в градски условия, заедно с велосипеди и други двуколесни превозни средства, както и с много пешеходци в близост, посочват от ЕК.
Чрез новите правила на младите водачи също така ще се даде възможност да трупат опит чрез управление на МПС с придружител.
От 17-годишна възраст младежите ще имат право да се учат да шофират и да получават свидетелство.
Успешно преминалите изпита на 17 г. ще имат право да управляват сами след навършването на 18 г., както и да работят като професионални водачи, когато това е възможно съгласно изискванията за конкретната работа.
Това ще спомогне за справяне със сегашния недостиг на водачи.
Осъвременяване на правилата за свидетелствата за управление на МПС с цел повишаване на безопасността на движението по пътищата и облекчаване на ежедневието.
По силата на предложението за свидетелствата за управление се изменя действащото законодателство на ЕС, като то е вдъхновено от най-добрите практики, които вече се прилагат в редица държави членки.
Основна цел на новите правила е повишаването на безопасността на движението по пътищата с помощта на следните мерки:
Изпитателен срок от най-малко две години за начинаещите (новите) водачи след преминаването на изпита, както и правило за нулева толерантност към управлението в нетрезво състояние.
Това е много важно, защото 2 от всеки 5 пътнотранспортни произшествия (ПТП) с причинена смърт са с участието на водач на възраст под 30 г., макар че младите водачи са само 8 % от всички водачи на автомобили.
Осигуряване на възможност за младежите да полагат изпит и да започват да управляват автомобили и камиони с придружител от 17-годишна възраст, така че да трупат водачески опит.
Приспособяване на обучението и изпитването на кандидатите за водачи с цел по-добра подготовка на водачите за наличието на уязвими участници в движението.
Така ще се спомогне за повишаване на безопасността на пешеходците, велосипедистите и ползвателите на електрически скутери/тротинетки и електрически велосипеди по време на прехода на ЕС към по-устойчива градска мобилност.
По-целенасочена оценка на здравната годност за управление, като се има предвид напредъкът в лечението на такива заболявания като диабета.
Водачите ще бъдат също така насърчавани да обновяват водаческите си умения и знания, за да не изостават от технологичните промени.
За да се опрости признаването на свидетелствата за управление между държавите членки, Комисията предлага въвеждане на цифрово свидетелство за управление на МПС – първото в света.
Така подмяната, подновяването или замяната на свидетелство за управление ще стане много по-лесна, тъй като всички процедури ще се извършват по интернет.
Също така за гражданите на държави извън ЕС със сравними стандарти за безопасност на движението по пътищата ще бъде по-лесно да заменят свидетелството си срещу свидетелство от ЕС.
Обновените правила за изпитите ще бъдат съобразени с преминаването към превозни средства с нулеви емисии.
Например по време на изпитите ще се оценяват знанията и уменията, свързани с усъвършенстваните системи за подпомагане на управлението и други автоматизирани технологии.
Начинаещите водачи ще научават също така как стилът им на управление въздейства върху емисиите им – например времето на смяна на предавката.
Накрая, ще бъде променена разрешената маса за МПС от категория В за съобразяване с превозните средства с алтернативно гориво, тъй като превозните средства с нулеви емисии, снабдени с батерии, понякога са по-тежки.