Пореден скандал с ремонта на „Графа“, Фандъкова разпореди проверка

Нов скандал избухна около ремонта на столичната улица „Граф Игнатиев“. Причината е промяна на проекта в крачка, довела до използването на различен материал за виброизолация на трамвайното трасе. Според неправителствената организация „Спаси София“ в това действие на общината има нарушение на Закона за обществените поръчки. Освен това положеният материал няма да е ефективен, за да предпази околните сгради от вибрациите на преминаващите трамваи. Със замяната били спестени и около 160 000 лева на изпълнителя на проекта „Джи Пи Груп“. „Спаси София“ е изпратила сигнали за нередностите по проекта до европейската служба за борба с измамите ОЛАФ и до българските власти.

 

От организацията искат и оставката на зам.-кмета по транспорта на София Евгени Крусев, който е подписал всички документи по обществената поръчка, назначил е комисията, която е работила по нея, както и промяната на проекта. Самият Крусев отрече обвиненията в нарушение на закона и в избор на по-некачествен материал за виброизолация. Той коментира пред бТВ , че промяната на проекта се е наложила, защото първоначалният вариант бил със съществени проблеми. Той не ставал, тъй като можело да доведе до сблъсък на разминаващи се трамваи и наводняване на трасето при валежи.

Промяната в проектните изисквания

Основното нарушение в проекта според „Спаси София“ е промяната в изискването за материал, който да се ползва за виброизолация на трамвайните релси. В техническото задание при обявяването на поръчката за избор на изпълнител е посочено, че трябва да се използва един вид материал, който е по-мек и лек. Почти всички кандидати в поръчката включват в офертите си продукт, който отговаря на минималните изисквания на общината. С изключение на консорциум около компанията „ПСТ Груп“, която предлага такъв с по-голяма тежест и е изготвен от рециклирани материали на фирма „Пандрол“ (Pandrol). За това и „ПСТ Груп“ е отстранена от поръчката.

Победителят – фирмата „Джи Пи Груп“, предлага виброизолационна подложка, която отговаря на изискванията и е производство на австрийската фирма „Гетцнер“ (Getzner).

След сключването на договора с „Джи Пи Груп“ и започването на строителството обаче, проектът за трамвайното трасе е променен на 29 юни с решение на Общинския съвет по устройство на територията. Според „Спаси София“ причината е становище, че първоначално заложеният материал не е подходящ и трябва да се използва друг. Той бил с  параметри, които отговарят на изделието на фирма „Пандрол“.

Според юристи промяната на проекта в последствие, при положение, че заради несъответствие с него е отстранен един от участниците, е нарушение на Закона за обществените поръчки.

Според зам.-кмета по транспорта Крусев промяната в проекта е направена заради много по-сериозни проблеми в него. Като недостатъчно добро отводняване и нужда от изменение на геометрията на релсите, за да не се стигне до челен сблъсък между разминаващи се трамваи. Крусев обясни това в интервю за бТВ, където беше излъчен репортаж по сигнала на „Спаси София“.

„Материалът за ремонта се избира от експертен съвет, едни от най-изявените имена. Разглеждат се всички предложения, всички решават, че проектът трябва да се промени“, обясни още Евгени Крусев.

Проблемът за сградите

Според „Спаси София“ предпочетеното в последствие изделие от рециклирани материали няма да предпази сградите по ул. „Граф Игнатиев“ от вибрациите на минаващите трамваи. Причината е, че материалът би „сработил“ при натоварване от 10 тона на една трамвайна ос. В същото време реалното натоварване е не повече от 8 тона на ос. Освен това продуктът от рециклирани материали е много по-тежък от първоначално заложения в поръчката. Това намалява възможността му да редуцира вибрациите.

 

Тези заключения на „Спаси София“ са направени на базата на мнение от първоначално избрания за проектант на обекта инж. Румен Борисов.

Според организацията той сам се е оттеглил от работата, след като общината се отказала да изпълнява неговия технически проект. Преди това той е упражнявал авторския надзор при подмяната на релсите. Борисов сигнализирал, че промяната на проекта, и по-точно на материала за виброизолация, ще има негативен ефект върху околните сгради.

„Виброизолационната подложка е най-важната част от проекта ми – трамвайните линии са разположени много близко до сградите и са подложени на силни вибрации. По проект тя трябваше да е с много малка коравина и да осигури над 80% намаляването им, в сравнение със съществуващото положение преди реконструкцията. Доставената и монтирана вече подложка е много корава за трамвайни линии и няма да виброизолира сградите в опасния за тях нискочестотен диапазон от 20 до 80 Нz. Вместо да се обърне внимание на подмяната на материалите, Възложителят организира съвет, който да я легитимира. Замяната на виброизолационните елементи и подложката ме поставиха в невъзможност да постигна параметрите в проекта ми, поради което взех решение да се оттегля“, твърди проектантът.

Според зам.-кмета Крусев обаче проектът е променен, защото не е ставал и било нормално проектантът да спре да работи по ремонта на ул. „Граф Игнатиев“. Той обясни още, че подобна виброизолация е използвана и при ремонта на други трамвайни трасета в София. Тя била досатъчно качествена, а производителят ѝ е световна фирма – сред най-добрите, които може да се осигурят за София.

Подведени доставчици

От „Спаси София“ твърдят, че подведени са били и от австрийската фирма „Гетцнер“. Тя  очаквала да получи поръчка за доставка на виброизолация за проекта на София. След като това не се случило, от дружеството писали писмо до кмета Йорданка Фандъкова и зам.-кмета Евгени Крусев с въпрос каква е причината общината да се откаже от техния продукт. След като не получили отговор, препратили въпросите си през посолството на Австрия в София. Според „Спаси София“ отговор не се получил.

Евгени Крусев обаче твърди, че отговор е изпратен около месец след получаването на запитването.

Според „Спаси София с подмяната на материала са спестени и около 160 000 лева. Те са в полза на изпълнителя „Джи Пи Груп“, тъй като в неговата ценова оферта е включено полагането на по-скъпия материал на „Гетцнер“.

Фандъкова разпореди проверка
Столичният кмет Йорданка Фандъкова е разпоредила проверка за обстоятелствата, довели до изменението на проекта за релсовия път по ул. „Граф Игнатиев“ в хода на ремонта. Инспекцията ще се направи от дирекция „Вътрешен одит“, написа Фандъкова в профила си във фейсбук.

“На 29 юни 2018 г. Специализираният експертен съвет по устройство на територията е разгледал искане от „Столичен електротранспорт“ ЕАД за необходимостта от преработка на проекта в частта „релсов път“. По реда на чл. 154 ал. 5 от Закона за устройство на територията експертният съвет е възложил изготвянето на нов инвестиционен проект, с който да се намерят решения за отводняването на релсовия път, промяна на кривите при ул. „Алабин“, така че трамваите да могат да се разминават без светофар и цялостно решение за околорелсовата еластична виброизолационна система, в съчетание с носеща конструкция тип „плаваща плоча“, което е довело до промяна на един от влаганите материали, както и изпълнение на дренажна система. Процедурата при замяна на материал е подробно разписана в Закона за обществените поръчки – изготвят се заменителни таблици и „анализна цена“. Цената на новия материал се доказва от изпълнителя и се одобрява от възложителя. Столична община заплаща реалната пазарна цена, а не оферираната за материал, който няма да бъде вложен. Обществения интерес е да не бъде платено повече за нещо, което струва по-малко, при промяна на материалите, и това е разписано като процедура в договора”, пише още Фандъкова.