Ползването на въздушните линейки: Вижте каква е процедурата
Близките на пациент не могат да повикат въздушна линейка. Решението за изпращането на хеликоптер се взима от координационната централа, след подаването на сигнал от център за спешна медицинска помощ в цялата страна. Това разкри Георги Деянов, директор на Центъра за спешна медицинска помощ по въздух.
Когато има нужда от първичен транспорт – взимане на пострадал от мястото на инцидента,
от координационната централа подават координатите към въздушния оператор и оттам преценяват къде точно би могъл да кацне хеликоптерът, обясни Деянов. Ако хеликоптерът не може да кацне близо до мястото на инцидента, ние уведомяваме центъра за спешна медицинска помощ, откъдето трябва да се изпрати линейка, а с нея да се транспортира пациентът до хеликоптера, допълни Деянов.
Вчера от Сандански с хеликоптер до София беше транспортирана пациентка,
която има множество фрактури. По думите на Деянов транспортирането ѝ до София се налага заради счупванията и кървене в малкия таз, което не може да бъде овладяно в болницата в Сандански, където тя е била хоспитализирана. Пострадалата беше транспортирана с хеликоптера до вертолетната площадка на болница „Св. Екатерина“, а след това беше хоспитализирана в болница „Пирогов“.
Всяка следваща мисия ще преминава все по-гладко, убеден е Деянов.
По думите му около 10-15 минути са необходими от подаването на сигнала до излитането на хеликоптера.
Към момента са обучени шест медицински екипа.
Очаква се да има поне по два полета на медицинския хеликоптер на ден
каза зам.-директорът по икономическата дейност на болница „Св.Екатерина“ Георги Найденов пред журналисти по повод полета на хеликоптера от Сандански до София.
Сигналът постъпва на телефон 112 и се преценява дали има нужда от въздушен превоз, както в този случай, допълни той.
Организацията в този случай е от Центъра за спешна медицинска помощ и „Пирогов“,
екипи на „Св. Екатерина“ не участват, ние подсигуряваме единствено летището и самата организацията по логистиката, каза още Найденов. Ние обслужваме каре от пет болници, всички са университетски, всички със спешни отделения, така че очакваме да бъде доста натоварено, допълни той.
Тепърва се очаква да бъдат подсигурени екипи, които поемат дежурствата към оператора от 7:00 до 19:00 часа, тъй като за момента се лети само в светлата част на денонощието.
Това, което обсъждаме в момента и което вероятно ще стане реалност, е първо да подсигурим дежурните, които да са с 12 часови смени, да подсигурим една линейка, която постоянно да е тук, която да е съвместима с техниката в хеликоптера, за да може да не се налага да идват и екипи от други болници, както и да участват наши екипи, а директно екип на хеликоптера да транспортира пациента до съответното лечебно заведение, обясни Георги Найденов. Тепърва ще се водят разговори с Министерството на здравеопазването за допълнително финансиране, обясни той.








