Алфа рисърч, избори, резултати ЦИК

Политолог: ДБ губят статуса си на субект, които може да легитимира определено управление

Неумението да се водят политически разговори за съставяне на кабинет е основната причина „Има такъв народ“ да губят подкрепа, според социологическите проучвания. Това заяви в „Тази събота“ социологът Боряна Димитрова от „Алфа рисърч“.

„Преди изборите на 11 юли имаше 60% очакване, че ще се състави правителство. Основната отговорност падаше върху ИТН като първа политическа сила. Разочарованието от начина, по който се водеха преговорите и резултата – водят до съществен спад“, допълни експертът.

На въпрос дали новата формация около бившите служебни министри Кирил Петков и Асен Василев ще пожъне успех на предстоящите парламентарни избори, Димитрова обясни, че основният въпрос е за резултата на ИТН и „Продължаваме промяната“.

„Тези проекти са антиподи. От комуникационната стилистика до същността на партиите. В единия случай виждаме един сърдит лидер, който наставлява чрез „Фейсбук“ постове. От другата страна – един лидер, който не спира да „пръска“ чар, усмивки и който не се кара, а съблазнява с кафе и мекици. Това са два коренно различни проекта, които за кратък период прегрупират политическото пространство“, заяви социологът. 

„Според мен има и една качествена разлика – в предишните две Народни събрания „Демократична България“ успя да си извоюва статута на формация, която може да легитимира определена коалиция или форма на управление. Различното е, че ДБ губи контрола на този статут. Петков и Василев са вторият субект, който може да легитимира следващ редовен кабинет“, коментира политологът Димитър Ганев.

Според експертите в предстоящите избори водещи са парламентарните. „На 90 процента е ясно, че сега ще се състави кабинет с първи или втори мандат. Битката за първото и второто място ще е ключова в тези избори, за да не се стига до трети мандат. Тук идва и ролята на президента. „До голяма степен ще има друг тип разделителна линия. Чака ни една доста по-сложна кампания“, допълни Боряна Димитрова.

- реклама -