туризъм ваучери сезон туристи персонал лято мерки

Поли Карастоянова, НБТ за FN: При 250 млн. лв инвестиция във ваучери за туризъм в БВП ще се върнат 1-1,2 млрд

Вчера публикувахме първата част от интервюто ни с изпълнителния директор на Националния борд по туризъм Полина Карастоянова.

Тя разказа за предложенията на туристическия бранш към правителството за справяне с тежките последици от коронавируса. Едно от предложенията е за издаване на ваучери за почивка в България.

Ето как на практика може да сработи системата с туристическите ваучери и какви са вариантите да се случи летния сезон у нас:

– Може ли да бъдете по-конкретна – как точно си представяте системата с ваучерите за почивка?

– Системата за издаване на туристически ваучери е печеливша и за двете страни – и за тези, които ползват този инструментариум и за държавата като първоначален инвеститор в този процес. Нашето виждане е, че ако сравним познатата система за издаване на ваучери за храна – тя оперира с бюджет около 350 млн лева. Такава подобна система работи в България и тя е много успешна. Т.е. това не е нищо ново, нищо необичайно и нищо, което да плаши участниците в този процес.

Нашето предложение е: При възможност от страна на държавата за инвестиции в този инструментариум в размер на 250 млн лева, ние предлагаме разпределението на тези средства да включва структура от отстъпки. Като например, до 25% отстъпка на цената при настаняване на 7-дневна база, независимо от класа на хотела за настаняване. Останалите 77% ще ги плати туристът.

Да бъдат включени ваучери, които покриват част от пътуването – било то автомобилен, железопътен, автобусен или самолетен превоз.

При 250 млн. инвестиция в този тип ценна книга каквато е ваучера, обратно в БВП на страната се генерират между 1 млрд и 1,2 млрд лева. Т.е. плюс 1% в БВП на страната. И преразпределено през данъците по различните пера във фиска ще постъпят обратно 500 млн лева. Важна е основната връзка между първоначално инвестирани средства и обратните постъпления и е от полза на бюджета.

В такъв финансово-икономически модел ние можем да аргументираме ползи в размер на 4 до 5 пъти спрямо първоначалния обем на средства, които са вложени.

Ето това е пример за сериозно и мащабно мислене, когато държавата припознае себе си като собственик в туризма, като собственик на природното и историческото богатство, което е най-голямата атракция. И тогава държавата, в ролята си на управленец като насочва определен финансов ресурс, през механизмите на туристическия сектор, получава тези приходите, за които споменах.

– Да дадем конкретен пример – този ваучер откъде се получава, за къде ще отнася и това не е ли държавна помощ в някакъв смисъл?

– Държавната помощ беше неприемлива до преди месец според правилата на ЕС. В резултат на коронавируса и негативното му влияние върху икономиките има решение на съюза, според което националните правителства имат свобода да преценяват към кои ключови сектори на икономиката могат да насочват средства с цел стимулиране и оживяване на икономиката и положителни финансови резултати. Т.е. голямата заплаха на тема държавна помощ не е актуална към момента.

Второ: Можем да отговорим конкретно на въпроса едва тогава, когато работим с точни параметри. Докато не се изясни подхода и модела на туристическите ваучери не можем да сведем примера до абсолютната точност.

Според предложенията, които бяха обявени в публичното пространство, някои от идеите предполагат фаворизиране на едни български граждани и подценяване или направо дискредитиране на други. Защото разделянето по съсловия, по професионален признак, на такива със или без трудов договор, изглежда неуместно за големия смисъл на това предложение и механизъм.

За нас правилния подход е да има категорични гаранции за равнопоставеност и всеки български гражданин, независимо от това дали живее у нас или в чужбина, да има право да участва в този процес.

Операторите в този процес според нас е редно да бъдат хотелиерите и туроператорите. Тези, които са регистрирани по закона за туризма и до този момент са били отговорните лица, опериращи с всички платежни инструменти, с които се работи в туризма, един от които са ваучерите. И досега, когато някой иска да си направи резервация през туроператор или турагент, той получава ваучер, за това което е избрал. Също така би могъл да получи ваучер от хотел, ако направи директна резервация или плащане. Ние настояваме този механизъм да бъде оставен на полето на туристическата индустрия.

– Да, в това вече има логика. Защото е най-логично ваучерите да бъдат издавани от тези, които предоставят услугата.

– Не би било добре този инструментариум да бъде оставен в ръцете на определен работодател или социална група.

Това е опасно и може да доведе до ситуация вместо да изпишем вежди, да извадим очи, да има обратен ефект и да не постигне целите си. Нека този механизъм бъде добре обмислен, да бъде коректен, прецизен и в крайна сметка да даде възможност на всеки български гражданин да избере което и да е място в България за своята почивка, да има право да се възползва от ваучерите и това да кореспондира с туроператорите и хотелиерите.

– Оптимист ли сте, че след 1 юли хотели, къщи за гости и курорти ще заработят в пълния си капацитет и нормален режим? Очевидно кърпа до кърпа и чадър до чадъра няма да бъдат възможни…Хората се страхуват..

– Това беше причината и основанието да потърсим и да проведем среща с Националния оперативен щаб. Ние поставихме във фокуса на тяхното внимание необходимостта от спокойно и навременно планиране на единен протокол или стандарт. Документ, който да формулира ясни указания за това как да бъде организирана работата и провеждането на летния туристически сезон.

Става дума за три аспекта: Първо, по отношение на подготовката на екипите и служителите и цялата обслужваща група от колеги като част от общата индустрия, защото е важно те да са добре информирани и подготвени, да следват определени здравни, санитарни и хигиенни правила и препоръки, които пазят тях и туристите.

Вторият аспект се отнася до самите туристи и онези специфични съображения, за които споменахте от гледна точка на начин на настаняване, хранене, движение, откритите пространства, басейни. Разбира се, че ще настъпи промяна в досегашната организация, но в това няма нищо лошо. Тогава когато е налице добра организация, която се води от идеята, че трябва да имат защита и комфорт за туристите, мисля, че всеки би проявил разбиране, дори това да означава известно забавяне или различен подход от познатия досега.

Третият аспект касае процедурите и начина, по който ще се действа в ситуация на форсмажор. Ако възникне ситуация със заболял турист или колега – как се процедира.

Ние сме в очакване и в готовност да съдействаме с конкретни предложения за изготвяне на такъв протокол. Вече има разработени добри примери, от чужди страни и големите световни вериги. Има достатъчно добри примери и опит, които могат да се използват.

Но е добре това да се случи навреме, защото това са документи, които се издават от компетентните органи и са обвързани помежду си, но да има време всички по веригата да бъдат информирани.

Защото освен към красивите снимки и привлекателните оферти, които сме свикнали да виждаме, сега един такъв допълнителен фактор на спокойствие, който може да предпостави избора на всеки турист, ще бъде и високата степен на информираност, че там където отива нещата са премислени, подготвени и под контрол.

- реклама -