Побързайте да видите Статуята на свободата и Венеция

Знакови обекти от световното културно наследство може да изчезнат заради глобалното затопляне, предупреждавава ООН.

Доклад на екип от учени, ЮНЕСКО и Програмата за околната среда на международната организация показва „непосредствената и ясна” нужда от поставяне на дневен ред проблема с покачващите се глобални температури.

Изследването включва 31 природни и културни обекта в 29 държави. Обект на анализ е възможният ефект върху тях на климатичните промени.

Глобалното затопляне може да застраши места като островите Галапагос. Дивият живот там е заплашен както от стотиците хиляди посетители годишно и нелегалния риболов, така и от повишените нива и киселинност на океанските води, затоплянето и извънредните метеорологични събития.

По-топлите зими през последните години са заплаха за древната британска обсерватория „Стоунхендж”, защото те са причина за увеличаване на броя на къртиците,  например. А те могат да подкопаят основата на камъните и да нарушат археологическия фундамент.

sunrise-938998_1280

Сериозна е и опасността за шотландския островен архипелаг Оркни, чийто неолитни находища са застрашени от корозията на крайбрежните скали.

„Ако морските нива продължат да се повишават и бурите станат по-сериозни заради глобалното затопляне, огромна част от британското културно наследство ще бъде загубена”, твърди ученият Адам Маркам, който оглавява изследването, цитиран от „Индипендънт”.

Ерозията на бреговете заради промените в океанските води заплашва и Великденските острови.

Комплексът при Статуята на свободата в Ню Йорк пострада сериозно от урагана Санди и десетки милиони бяха похарчени за ремонти и защитни средства. Климатолозите предвиждат, че силата на подобни явления ще се увеличава заедно с глобалното затопляне.

Нивата на морските води заплашват места като Венеция, където вече са похарчени милиони за защита от наводнения.

st-marks-square-470561_1280

„На всяко едно от тези места вече е видим ефекта от климатичните промени. Не навсякъде той е заплаха сега, но ще бъде в бъдеще”, допълва Маркам.

- реклама -