Лорита Радева, боклук, София процедура

По новата формула за такса смет: Контейнери с датчици мерят колко боклук хвърляме

По новата формула за такса смет: Контейнери с датчици мерят колко боклук хвърляме

Раздаване на индивидуални торби за боклука и въвеждане на контейнери с датчици за теглото на хвърлените отпадъци.

Това са част от идеите, които работна група към Община Пловдив ще обсъжда при изготвянето

на новата процедура за изчисляване на размера на такса битови отпадъци.

Промяната на облагането на граждани и фирми трябва да се въведе от 1 януари 2025 г. вместо

досегашната система с промили на база данъчна оценка на имота.

Новата формула залага на

принципа „замърсителят плаща“, но също предлага няколко варианта, между които местната власт трябва да избере.

Очакваше се повечето общини да прибегнат към плащането на такса смет на калпак, според броя членове на домакинство, защото това е най-лесната за изпълнение схема.

„Недостатъкът на този вариант е, че обитателите на едно жилище не са постоянни – може да са в

чужбина или на дълга почивка“,

коментира пред „Марица“ зам.-кметът по екология Иван Стоянов.

Затова от Община Пловдив предпочитат по-справедливата формула, която отчита

количеството изхвърлена смет.

Нейното реализиране обаче се очертава като далеч по-трудно.  

„С приемането на бюджета за 2024 г. вече можем да обследваме кой от начините,

посочени в наредбата на МОСВ, е най-добре да приложим в Пловдив.

Разработваме няколко модела за отделни домакинства, за етажна собственост,

както и за фирми,

за да съчетаем новата методика – колкото отпадъци изхвърляш,

толкова плащаш, с условията в обществената поръчка за сметосъбирането и сметоизвозването,

която предстои да подготвим”, заяви Иван Стоянов.

Според него новата система ще бъде приложена по-лесно например в Прослав и Коматево,

тъй като в тези квартали са предимно еднофамилни къщи.

„Там можем да раздаваме торби, както сме правили преди 5-6 години,

и в определен ден да минава камион и да ги събира.

Трябва да вървим към промяна на разделното събиране на отпадъците в самите домакинства,

а не в съдовете, поставени на улицата.

Не можем да напълним Пловдив с безброй контейнери.

Другият вариант за кварталите с отделни къщи е да имат самостоятелни съдове”, обясни Иван Стоянов.

Другата идея е в големите жилищни комплекси етажните собственици да обособят помещение

или площадки с контейнери за отпадъци, при което изхвърленият боклук ще се тегли,

а заплащането ще се дели между живеещите в сградите.

„Този вариант ще се обсъжда и съм дал предложение на зам.-кмета по строителство инж. Тошо Пашов за обследване какви са възможностите да го въведем.

Но преди да го приемем, трябва да се промени наредбата или Законът за устройство на територията,

за да се изисква от етажните собственици да предоставят подходящи помещения.

Желанието ми е да приложим този начин в новите микрорайони”, каза Иван Стоянов.

За старите жилищни блокове се обсъжда идеята за изграждане на площадки с код „Отпадък”,

до които само живеещите в тях ще имат достъп, а домоуправителите да ги контролират.

„Тази практика съм я виждал.

Има съдове за смет, които изчисляват обема на отпадъка, камионите също са оборудвани с устройства за измерване на теглото.

Една от фирмите, чиито представители бяха при мен,

предлага да постави такива датчици на съществуващите съдове за смет и на камионите.

От 1 март започваме усилено да мислим кой от начините може да се приложи ефективно. В работната група ще участват икономисти, юристи, финансисти, за да въведем модела „замърсителят плаща”, коментира още зам.-кметът.

Отсега е поставена задачата да не се допусне дисбаланс между бизнеса и гражданите, тъй има фирми и офиси, които не генерират отпадък. Затова методиката дава възможност да се изчислява такса смет и за поддържане на териториите за обществено ползване, тъй като това включва машинно и ръчно метене и миене, зимно поддържане, както и озеленяването. Така таксата ще се изчислява по територията, която се обслужва за тези дейности.

В план-сметката за чистота в Бюджет 2024 на Пловдив са предвидени 53 млн. лв. От тях 15 милиона са за сметосъбиране и сметоизвозване. Около 9 млн. лв. са за рекултивация на сметищата, т.е. таксата за всеки тон отпадък, който общината плаща, а над 28 млн. лв. са за поддържане на териториите за обществено ползване. Около 105 000 тона отпадък депонира община Пловдив в Шишманци и около 35 000 тона в Цалапица.

- реклама -