41.5% от 15-годишните ученици в България са функционално неграмотни и не разбират какво четат. Под нивото на функционалната грамотност по математика са 42% от младежите. 37.9% не се справят с природните науки.
Това сочат резултатите от проведеното през 2015 г. международно изследване PISA, представено в Министерство на образованието и науката.
Изследването е проведено през периода от април – май 2015 г. В него са участвали 6363 момичета и момчета на 15-16 годишна възраст от 180 училища.
През 2015 г. изследването е направено на компютър и включва решаване на тест в продължение на два часа с модули природни науки, математика, четене и модул „Решаване на проблеми в сътрудничество“.
България се нарежда на едно от последните места в Европа по функционална грамотност на учениците.
Първите места в класацията на PISA през 2015 г. са за Сингапур, Япония и Естония.
Непосредствено преди нас са Чили, Гърция, Словакия, Малта, а след нас са Обединените арабски емирства, Уругвай, Румъния и Кипър.
По природни науки българските ученици запазват резултатите си от 2012 г. и постигат среден брой точки 446. Едва 2,9% от българските ученици са решили най-трудните задачи.
Българските ученици от социално слаби семейства показват изключително ниски и лоши резултати, както и учениците, за които българският не е майчин език. Слаби резултати показват и учениците, чиито образовани родители имат друг икономически статус.