Петър Кънчев, експерт от Центъра за безопасен интернет пред FN: До 7 г. половината от децата вече са влизали в нета

Все повече деца живеят в интернет и то на ранна възраст. Безопасно ли е това, какво да направят родителите, какво трябва да знаят децата, съвети и анализ на Петър Кънев от Центъра за безопасен Интернет, специално за Flashnews.

Петър Кънчев (Фондация „Приложни изследвания и комуникации“) е експерт към Центъра за безопасен Интернет. Придобива магистърска степен по „Когнитивна наука“ в Нов български университет. Има двегодишен опит като финансов анализатор в европейската централа на Ейвъри Денисън ООД в Лайден, Холандия. Преподава две години по английски език и по дисциплините от философски цикъл към програма „Заедно в час“ в Аграрно-техническа професионална гимназия, Златица. Дейностите на Петър към Центъра включват: научно-приложна изследователска дейност, свързана с поведението на децата онлайн; организиране и осъществяване на обучения за повишаване критичното мислене и дигиталната и медийна грамотност на деца и младежи;  разработване, апробиране, разпространяване и прилагане на иновативни методики, свързани с интегриране на дигиталната и медийната грамотност в учебните програми на българската образователна система.

––––––––––––––––––––––––––––––––-

Каква е тенденцията при децата все по-рано ли влизат в интернет?

Центърът за безопасен интернет изследва дали децата как използват интернет, какво правят, с какви проблеми се сблъскват и от какво се възползват. Това е е само малка част от нашите изследвания, иначе ние обучаваме самите родители, информираме обществото за проблемите на децата в интернет.

Това, което виждаме е, че все по-рано децата влизат в интернет. От последното от 2016 година виждаме че до 7 годишна възраст половината деца са вече в интернет. 97% от децата използват интернет, а 90% – всеки ден. Може да се каже, че вече почти всички деца използват интернет, независимо в какво населено място живеят и от какъв етнос са. Друго интересно нещо е, че 86% от децата от 9 до 17 г. имат профил в социални мрежи. Между 9 и 11 г. са 73%. А както всеки родител би трябвало да знае, децата уж нямат право под 13-годишна възраст да имат профил. Естествено, много от профилите ги правят самите родители. В интернет обаче има рискове.

В повечето случаи казвате родителите правят родителите, това безопасно ли е? Трябва ли да го правят или не?

Една трета от профилите на децата са публични, всеки може да ги види. Те не са си направили настройките за поверителност. От практиката виждам, че много от родителите правят профил на децата в социалната мрежа и знаят паролата на детето. Това е грешно.

Защо?

Грешно е защото децата под 13 не трябва ад имат профил. Все пак децата  9 до 17 г. имат профил в социални мрежи и забраната е безсмислена защото не е реалистична. Слагат грешна възраст на детето си, за да направят профила и това е грешно и опасно.

И второ достъпа на родителите. С това те нарушават личното пространство на детето. Родителите не трябва да лайкват всяка снимка на детето си. Представете си вече не сте в градинката пред блока, а сте в следващата градинка, няма родителя да стои до детето и да следи какво прави. Не е нормално. Родителите обаче трябва да поставят правила за използването на профила, да си имат доверие и другото нещо е родителя да се поинтересува за настройките за поверителност, да му каже за рисковете, за това да ти е недостъпен профила.

Децата обаче имат ли навик за самозащита и смятат ли интернет за безопасно пространство?

Не са добре подготвени децата.  Ние имаме програма и работим два дни с децата да знаят какво да правят и да станат дори обучители на свои връстници. Казва се програма Киберскаут. Виждаме, че децата подценяват нещата.  Подлъгват се по снимката и трудно различават възрастта на потребителя на социалната страница. С децата въобще не е говорено. Децата подценяват ситуацията. Масово на децата са попадали на онлайн тормоз от други деца или са получавали странни покани от странен профили.

Къде е проблема?

Проблема е, че трябва да се добият базови умения,  да има аналитично мислене, да има оценка на информацията, децата да пазят личните данни и информация за се беси. Да решават проблемите с родителите си. Да се говори повече.

 

- реклама -