Pfizer, ваксина, ефективност, ценаваксина, инструкции, характеристики, коронавирус

Първи резултати на ваксината Pfizer/BioNTech: 95% ефективност за предотвратяване на инфекция с COVID-19

Пълните резултати от клинично изпитване за ваксината Pfizer-BioNTech Covid-19 бяха публикувани в New England Journal of Medicine в четвъртък. Комисия на Американската администрация по храните и лекарствата се срещна, за да обсъди нейното одобрение.

В редакционна статия, свързана с научния труд, се казва: „Резултатите от изпитването са достатъчно впечатляващи, за да издържат на всеки възможен анализ. Това е триумф.“ Пълното проучване включва почти 44 000 доброволци, с няколко хиляди повече от броя, в предишни анализи.

Около половината са получили ваксина, а при другата половина се действа на плацебо принципа.

Потвърждава се, че режимът от поставяне на две дози на BNT162b2 дава 95% ефективност за предотвратяване на инфекция с COVID-19.

Ваксината е действала по еднакъв начин, независимо от „възраст, пол, раса, етническа принадлежност, изходен индекс на телесна маса и наличие на съжителстващи условия“, пише в New England Journal of Medicine.

Сред 10 случая на тежък COVID-19 след първата доза, девет са се появили при получатели на плацебо и един при човек, получил ваксината.

Редакционният материал, придружаващ проучването, отбелязва някои „незначителни проблеми“.

„Броят на тежките случаи на COVID-19 (един в групата на ваксинираните и девет в плацебо групата) е твърде малък, за да се направят някакви заключения относно това дали редки случаи, които се случват при ваксинирани лица, всъщност са по-тежки“, се казва в съобщението.

Други въпроси включват дали могат да възникнат неочаквани проблеми с безопасността, когато броят на ваксинираните нараства до милиони и вероятно милиарди хора.

Също така е неизвестно дали ще се появят повече странични ефекти при по-продължително проследяване, колко дълго ваксината остава ефективна, дали ще ограничи предаването и как ще действа при деца, бременни жени и имунокомпрометирани пациенти.

- реклама -