Пари от държавата важни само за 11,18% от бизнеса

Пари от държавата важни само за 11,18% от бизнеса

Съвсем малка част от бизнеса разчита на обществените поръчки като

източник на приходи. Това показва проучването “Бизнес барометър” на

УНСС сред ръководителите на фирми. От тях 11,8% посочват поръчките

като пречка в дейността им.

В същото време доверието в държавата не е особено високо, защото 55,8%

от анкетираните смятат, че обществените поръчки са нагласени и само 7,5 на

сто са отбелязали, че са честни.

По-голямата част от компаниите не чакат пари и от плана за възстановяване

– 21,4 на сто от мениджърите отговарят, че не са запознати с мерките в него, 18,3 на

сто не могат да преценят, а 14,1 на сто имат слаби познания. 45,4 на сто смятат, че

имат пълната информация. За въздействието на мерките в плана върху бизнеса 39,8

на сто не могат да отговорят, близо 11% го определят като отрицателно, а близо 30%

казват, че няма да има ефект. Положително са отговорили около 20%.

Според проф. Симеон Желев – ръководител на проекта “Бизнес барометър”, недоброто

познаване на мерките по плана се дължи на липсата на информационна кампания.

Влизането на България в Шенген се оказва благоприятно за 35,3% от анкетираните.

37 на сто са отговорили, че не виждат отражение, 15,9 на сто не могат да преценят, а

5,3 на сто го оценяват като отрицателно.

За въвеждането на еврото фирмите са разделени, като преобладаващото становище е,

че няма да се отрази на бизнеса им (27%). 17 на сто посочват, че този въпрос не ги интересува.

Върху отговорите за ефекта от еврото оказва значение големината на компаниите.

Микрофирмите са песимистично настроени – 26,9 на сто от тях смятат, че няма да се

отрази, а 48,7% го оценяват като отрицателно.

При малките и средните фирми близо половината смятат, че еврото ще повлияе положително.

Между 31 и 35% са отговорили, че няма да има отражение. Големият бизнес е най-добре

настроен към приемането на еврото – за близо 2/3 от фирмите е положително.

Проучването показва още, че за основна част от компаниите през 2024 г. не е имало

съществени промени за бизнеса им, а за 21,4% тя е била по-лоша.

Като цяло очакванията за 2025-а са положителни,

43 на сто смятат, че ще е по-добра от 2024 година,

38 на сто – че ще е същата, а 19 на сто – по-лоша.

Най-оптимистично са настроени големите компании с над 250 души персонал, 46

на сто от тях залагат за успешна година. Най-малък процент оптимизъм има при

микрофирмите – 24% смятат, че ще е по-лоша.

Според проф. Желев най-малките се притесняват от промените на средата, както е и

при децата. Заключението е, че общата картина за тази година са

предимно оптимистични очаквания,

следвани от неутрални и песимистични.

По отношение на отделни елементи на бизнес средата оценката на компаниите е противоречива.

За два от тях очакванията са оптимистични. Това са търсенето на стоките и услугите и

възможностите за наемане на качествена работна сила.

За други два са песимистични, макар и слабо – данъчната и осигурителната тежест.

За останалите три са неутрални – цените на пазарите, на които работят, конкуренцията,

достъпа до кредити и други финансови източници.

Бюрокрацията – сред големите проблеми

Корупцията, достъпът до кредитиране и нагласените обществени поръчки не са сред

основните проблеми за бизнеса. Най-голямото затруднение, както в. “24 часа” вече писа, е

намирането на квалифицирана работна сила. Най-много това се отразява на големите

компании – 61 на сто са го определили като проблем номер 1, първи е и за средния и малкия бизнес.

Голямо затруднение, посочено на второ място, са административните и бюрократични пречки.

Държавните правила и свръхрегулации тежат най-много на малките фирми. Класиралата се на

трето място нелоялна конкуренция е посочена най-мното от микро- и малките фирми – съответно

42,5 и 40,5 на сто. Цените на енергоносителите са чак на четвърта позиция като затруднение.

Сред 13 проблема, които са очертали фирмите, корупцията е на пето място отзад напред, след нея е

конкуренцията на чуждестранните компании, силата на търговските вериги и на последно място –

достъпът до кредити.

- реклама -