Отпадат авторските права върху „Болеро“ на Равел, първата версия на „Пеейки в дъжда“ и други шедьоври

Отпадат авторските права върху „Болеро“ на Равел, първата версия на „Пеейки в дъжда“ и други шедьоври

Анимационните герои Тентен и Попай, литературни и филмови шедьоври, и музика на Фокнър, Хемингуей, Хичкок и Равел – всички от 1929 г., стават обществено достояние в САЩ от 1 януари, съобщи АФП.

На всеки 1 януари хиляди книги, филми, песни, музика,

произведения на изкуството и комиксови герои, които са на 95 години, губят авторските си права в САЩ. Това означава, че те могат да бъдат свободно копирани, споделяни, възпроизвеждани или адаптирани, без да се плаща.

Всяка година в края на декември Центърът за изучаване на публичната собственост

към Юридическия факултет на университета „Дюк“ в Северна Каролина публикува списък на произведенията на културата, от които отпадат авторските права.

На 1 януари 2025 г. звездите са морякът Попай, създаден през 1929 г.

от американката Елзи Крислър Сегар, и репортерът Тентен, представен от белгиеца Ерже през същата година.

„През последните години отбелязахме влизането в публичното пространство

на очарователни герои като Мики Маус (2024 г.) и Мечо Пух (2022 г.)“, посочва Дженифър Дженкинс, директор на Центъра, на неговия уебсайт. „През 2025 г. изтичат авторските права за още превъплъщения на Мики от 1929 г. и първите версии на Попай и Тентен“, казва юристката.

През 2025 г. изтича и защитата на шедьоври на американската и европейската литература,

адаптирани няколко пъти за киното. Сред тях са „Шум и ярост“ на Уилям Фокнър, „Сбогом на оръжията“ на Ърнест Хемингуей, „Собствена стая“ на британската писателка Вирджиния Улф и първият превод на английски език на „На Западния фронт нищо ново“ на германския писател Ерих Мария Ремарк. Днес тези романи също стават обществено достояние в САЩ.
В областта на киното отпадат авторските права върху филмите „Шантаж“ на Алфред Хичкок и „Черната гвардия“

на американеца Джон Форд, излезли през 1929 г.

В областта на музиката първата версия на Singin’ in the Rain на американците Игнасио Хърбърт Браун и Артър Фрийд, която е адаптирана многократно, също губи авторските си права. Както и прочутото „Болеро“ на французина Морис Равел, композирано през 1928 г., но с авторски права от следващата година. В списъка е и „Рапсодия в синьо“ на Джордж Гершуин.

- реклама -