„Липсват ясни и прозрачни аргументи за увеличение на действащата през месеците май и юни цена на топлинната енергия от 66,70 лв./МВтч на 81,57 лв./МВтч или с 22,3% от 1 юли 2020 г. Това е сравнение, което всеки клиент на „Топлофикация София“ ще направи и ще очаква обяснение от регулатора“.
Това заяви омбудсманът Диана Ковачева по време на общественото обсъждане на проекта на КЕВР за нови цени на парното и топлата вода от 1 юли т.г. до 30 юни 2021 г.
„В Доклада за новите цени, изготвен от регулатора, липсват категорични доказателства, че безпрецедентното поевтиняване на природния газ през тази година е отразено напълно в намалението на цените на топлинната и на електрическата енергия на топлофикационните дружества, които използват за основно гориво природен газ“, подчерта омбудсманът.
По думите й съмнението възниква във връзка с факта, че към 1 юни 2020 г. цената на природния газ вече е с 53% по-ниска спрямо 31 март 2020 г., а предлаганото средно намаление на цената на топлинната енергия е едва с 9 -15% спрямо предишния регулаторен период.
„Възниква основателно въпросът – ако прогнозираната от КЕВР цена на природния газ през новия период се окаже по-висока от реалната, как това ще се отрази на сметките за парно. И отговорът е, че няма да се отрази по никакъв начин. За съжаление, гражданите ще бъдат губещи. Причината са промените в Наредба № 5, според които изменение на цената на топлинната енергия се допуска евентуално веднъж на 6 месеца и то при наличие на над 15% разминаване между прогнозираната от КЕВР цена на природния газ и реалната. Дори и ако разликата е по-малка, регулаторът трябва да обясни на гражданите защо кредитират топлофикационните дружества“, категорична бе доц. Ковачева.
Тя припомни, че още при общественото обсъждане на Наредба № 5 възрази, че с така предложените промени при определяне на цената КЕВР нарушава един от принципите, от които следва да се ръководи – последователност в действията си.
Диана Ковачева подчерта, че увеличаването на прогнозните елементи в ценообразуването за следващия регулаторен период отдалечава регулираните цени от реалните условия на пазара.
Напълно основателно това предизвика обществено недоволство и показа в нова, по-неблагоприятна светлина някои от промените, направени в Наредба № 5 от 23.01.2014 г. за регулиране на цените на топлинната енергия /изм. и доп. ДВ. бр. 47 от 22.05.2020 г./.
Според омбудсмана, най-справедливото решение за клиентите на топлофикациите е реалното изменение на цената на природния газ всеки месец да се отразява на цената на топлинната енергия. Тогава, и при дистанционно отчитане на абонатните станции всеки месец, реално доставеното количество топлинна енергия в сградата ще се разпределя на абонатите по действителна цена на топлинната енергия.
„В интерес на обществото е ефектът от тези промени да бъде спешно анализиран и ако е необходимо да бъдат направени своевременни корекции. За всички участници на регулирания пазар е важно регулаторната дейност на КЕВР да бъде по-динамична и максимално да се доближи до новите реалности на пазара“, каза омбудсманът и допълни:
„Към днешната дата на пазара на природен газ в България са налице съвършено нови реалности: доставната цена по договора с „Газпром“ вече се определя всеки месец; на вътрешния пазар оперират и други търговци, освен държавният доставчик „Булгаргаз“; от декември 2019 г. оперира и борса за природен газ. Икономическата логика предполага тези нови реалности да бъдат съобразени и отразени в регулаторния подход на КЕВР“.
В становището си до КЕВР националният обществен защитник изтъкна, че разглежданият доклад е почти изцяло фокусиран върху интересите на регулираните дружества за сметка на гражданите.
„Интересите на клиентите като значим елемент на пазарното взаимоотношение се споменават само мимоходом и по същество отсъстват от доклада. Това е пропуск, който е належащо да бъде поправен“, препоръча Ковачева.
Тя обърна внимание, че по отношение на технологичните разходи на „Топлофикация София“ през 2019 г. при преноса са увеличени с 6,9% спрямо планираните, като една от причините за това са загубите на топлоносител (гореща вода) по мрежата.
„На фона на ремонтната програма, която „Топлофикация София“ стартира след извънредното положение, някои ремонти за по два месеца, не мога да приема, че в производствената си програма за новия ценови период дружеството залага да се запази делът на загубите от топлоотдаване в топлопреносната мрежа и делът на загубите от течове на гореща вода. Правилно е загубите да отговарят на планираните, а не на действителните за предходния период“, е констатацията на омбудсмана.