автобуса, АМ Струма, катастрофа,

Очевидци на трагедията на „Струма“: Участъкът е опасен, няма спирачен път, а скоростта е била висока

Васко Пиргов е един от първите, отишли на мястото на катастрофата, отнела 45 човешки живота на АМ „Струма“.

„Бях на около 100 метра от автобуса. Когато дойдох, тук бяха органите на ОДМВР – Перник, две пожарни. Първото, което ми направи впечатление, въпреки че платното не е като сега сухо, а валеше, е че автобусът няма един метър спирачен път. Това навява на мисълта, че шофьорът не е натиснал спирачките”, посочи той пред Нова телевизия.

По думите му няма как шофьорът да е заспал. Смята така заради наличието на маркировка, която издава звук при досег с гумите. „Оставям 10% възможност за техническа неизправност. Чух мнения, че е гръмнала бутилка за сгъстен въздух на спирачките, но изключвам и това като вариант”, добави Пиргов.

„Според мен автобусът е бил добре зареден с гориво и срязвайки предна лява гума, резервоарът е пробит, дизеловото гориво изтича. Дизелът е труднозапалим, но от тези искри, които са се получили, има нагряване. Получават се пари, навлизайки в купето, предполагам, че това е задушило или пък по някакъв начин е зашеметило пътниците. Вследствие на втория удар, когато спира автобусът, той се пали отпред”, каза още свидетелят.

Пиргов отчете и факта, че участъкът, в който се е случила трагедията, е с висока концентрация на пътни произшествия. „Виражът е доста голям, денивелацията – също. Трябва да има знак за ограничение до 90 км, дори и 60 – до излизане на разклона за Старо село”, смята той.

Работата не разследващите екипи продължава и днес. Ще бъде сформирана група от Регионалното министерство, която ще обследва състоянието на настилката, маркировката и знаците. Платното в посока Дупница остава затворено за всички преминаващи. Осигурен е обходен маршрут през Радомир.

Друг очевидец – работник на близък обект – разказа пред bTV какво е видял и чул секунди след фаталната катастрофа.

Илия Николов е работи на обект на 500 метра от мястото на инцидента. Заедно с колегите си укрепва свлачище в близост до пътя. В злополучната вечер той е спал в каравана на обекта.

„Чувам един гръм, но не можах да разбера какво беше. Слязохме с колегата надолу към Кулата и гледаме, че нещо в мантинелата гори. Гореше обаче леко, после виждаме как постепенно се усилва отзад“, разказва Илия.

„Приближихме се и искахме да помогнем, но нямаше как. Вече беше много горещо, не можехме да се приближим до автобуса“, продължава Илия.

По думите му вече е имало хора, които са излезли от автобуса в лявото платно на пътя.

„Говореха на някакъв непознат език, не разбрах какви са“, казва Илия.

Веднага след като разбират, че е катастрофирал автобус, неговият колега подава сигнал на 112. Той пък взел прожектор и започнал да сигнализира пи отклонява преминаващите коли.

Много шофьори са спирали и също са се впускали да помагат на оцелелите.

„След 17-18 минути дойде полицията. Като дойде, ние си тръгнахме нагоре“, разказва Илия.

„Като отиваме надолу, виждаме парчета гума, които горяха“, допълва работникът.

Според него е миришело на изгоряло, но не е усетил мирис на гориво.

Дали мантинелата е била запречила задната врата на автобуса, той не може да си спомни, а и отбелязва, че е било много тъмно и всичко се е случило много бързо.

- реклама -