инфлация

НСИ: Инфлацията от началото на годината е 2.7%

Индексът на потребителските цени за ноември 2018 г. спрямо октомври 2018 г. е 99.9%, т.е. месечната инфлация е минус 0.1%. Инфлацията от началото на годината (ноември 2018 г. спрямо декември 2017 г.) е 2.7%, а годишната инфлация за ноември 2018 г. спрямо ноември 2017 г. е 3.1%, съобщиха от НСИ.

Средногодишната инфлация за периода декември 2017 – ноември 2018 г. спрямо периода декември 2016 – ноември 2017 г. е 2.8%

През ноември 2018 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва хранителни продукти и безалкохолни напитки – намаление с 0.2%; алкохолни напитки и тютюневи изделия – увеличение с 0.1%; облекло и обувки – намаление с 0.1%; жилища, вода, електроенергия, газ и други горива – увеличение с 0.7%; жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома – намаление с 0.5%; здравеопазване – увеличение с 0.1%; транспорт – намаление с 3.0%; съобщения – увеличение с 0.8%; развлечения и култура – увеличение с 0.3%; образование – цените остават на равнището от миналия месец; ресторанти и хотели – увеличение с 0.5%; разнообразни стоки и услуги – увеличение с 0.4%.

През ноември 2018 г. са се намалили цените на следните хранителни продукти: ориз – с 1.7%, макаронени изделия – с 1.5%, месо от едър рогат добитък – с 1.5%, свинско месо – с 0.1%, месо от домашни птици – с 1.8%, замразена риба – с 0.9%, пълномаслено прясно мляко – с 1.8%, кашкавал – с 0.2%, яйца – с 1.8%, млечни масла – с 1.7%, маргарин – с 1.2%, ябълки – с 6.6%, цитрусови и южни плодове – с 10.2%, домати – с 5.6%, зеле – с 11.6%, листни зеленчуци – с 3.5%, гъби – с 1.8%, зрял боб – с 2.2%, леща – с 0.5%, захар – с 0.4%, сол – с 0.1%, кафе – с 0.5%, какао – с 0.4%, плодови сокове – с 0.6%, и други.

През ноември 2018 г. са се увеличили цените на следните хранителни продукти: брашно – с 1.1%, хляб – с 2.5%, малотрайни и трайни колбаси – съответно с 1.1 и 0.6%, мляно месо (кайма) – с 0.5%, нискомаслено прясно мляко – с 0.8%, сирене – с 0.3%, извара – с 0.9%, олио – с 0.2%, краставици – с 26.0%, зрял лук и чесън – съответно с 9.9 и 4.6%, маслини – с 0.9%, картофи – с 2.0%, шоколад и шоколадови изделия – с 0.1%, чай – с 0.2%, минерална вода – с 1.4%, газирани напитки – с 0.2%, вина – с 0.2%, бира – с 0.1%, и други.

През ноември 2018 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при: облекло и обувки – с по 0.1%, течни горива за битови нужди – с 3.1%, мебели – с 1.0%, перални и съдомиялни – с 0.5%, климатични инсталации – с 2.5%, прахове за пране – с 1.3%, дизелово гориво – с 2.5%, автомобилен бензин А95H – със 7.4%, автомобилен бензин А98Н – с 6.2%, международни полети – с 8.5%, мобилни телефонни апарати – с 4.7%, телевизори – с 2.1%, продукти за лична хигиена – с 0.4%, и други.

През разглеждания месец в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение на цените при: газообразни горива за битови нужди – с 1.4%, въглища – с 0.4%, топлинна енергия за отопление – с 14.7%, хладилници – с 1.4%, готварски печки – с 1.0%, газ пропан-бутан за ЛТС – с 0.6%, метан за ЛТС – с 1.7%, кина и театри – с 1.4%, услуги в ресторанти, кафенета и други – с 0.5%, ваканционни центрове и курорти – с 0.8%, козметични продукти – с 1.2%, и други.

През ноември 2018 г. цените на лекарските и на стоматологичните услуги са се увеличили съответно с 0.8 и 0.1%, а цените на лекарствените продукти остават на равнището от предходния месец.

Хармонизираният индекс на потребителските цени за ноември 2018 г. спрямо октомври 2018 г. е 99.7%, т.е. месечната инфлация е минус 0.3%. Инфлацията от началото на годината (ноември 2018 г. спрямо декември 2017 г.) е 2.3%, а годишната инфлация за ноември 2018 г. спрямо ноември 2017 г. е 3.0%. Средногодишната инфлация за периода декември 2017 – ноември 2018 г. спрямо периода декември 2016 – ноември 2017 г. е 2.6%.

Индексът на цените за малката кошница за ноември 2018 г. спрямо октомври 2018 г. е 100.2%, а от началото на годината (ноември 2018 г. спрямо декември 2017 г.) е 103.1%

- реклама -