Нови правила за работодателите заради електронната трудова книжка

Нови правила за работодателите заради електронната трудова книжка

Министерство на труда и социалната политика предлага промени в Наредбата за вписване в регистъра на заетостта, свързани с влизането в сила на електронната трудова книжка от 1 юни тази година, съобщи Парите ни.

С промени в Кодекса на труда се предвиди изграждане на регистър на заетостта,

който съдържа единните електронни трудови записи на работниците и служителите. Регламентирано е, че единният електронен трудов запис е електронен документ, който съдържа данни и обстоятелства, свързани с трудовата дейност на работника или служителя, и е официален удостоверителен документ.

С промените се въвежда възможността електронните трудови записи (ЕТЗ)

да се подават по електронен път и чрез персонален идентификационен код, издаден от НАП. Досега

не е предвидена изрично тази възможност,

което може да създаде затруднения за работодателите, които не притежават квалифициран електронен подпис, но имат издаден персонален идентификационен код от НАП.

Това е свързано и с намаляване на административната тежест,

особено за малките и средните предприятия, които ще могат да използват за подаване на ЕТЗ както квалифициран електронен подпис, така и персонален идентификационен код, издаден от НАП.

Друга промяна предвижда работодатели или органи по назначаване

да подават електронни трудови записи на електронен носител с придружително писмо, когато при

тях са наети до 5 лица по трудови или служебни правоотношения.

По този начин се осигурява допълнителна възможност за микропредприятията за вписване на данни в единните електронни трудови записи,

което е свързано с намаляване на административната тежест и разходите за тях.

Заложено е още заличаването на вписани данни за сключен трудов договор или възникнало служебно правоотношение след 3-дневния срок да се извършва с ЕТЗ, подаден на електронен носител с придружително писмо. Това ще се извършва когато контролен орган на Изпълнителна агенция

„Главна инспекция по труда“ или орган по приходите на НАП

установи по съответния ред несъответствие между вписаните в регистъра на заетостта данни и

фактическите условия по трудовото или служебното правоотношение.

По този начин се ограничава възможността за грешки при заличаване на трудов договор или на възникнало служебно правоотношение. Така се осигурява по-голяма сигурност на данните в регистъра на заетостта,

което е гаранция за трудовите права на работниците и служителите.

Създава се допълнителна възможност за работодатели и органи по назначаването с до 5 наети лица да получават на хартиен носител информация за вписванията в единните електронни трудови записи

на техните работници и служители, направени от предходни работодателите.

По този начин се осигурява допълнителна възможност за микропредприятията да получат данни за наетите от тях лица на място в НАП,

което е свързано с намаляване на административната тежест и разходите за тях.

Предвижда се промените в наредбата да влязат в сила от 1 юни 2025 г., когато следва да започне вписването в регистъра на заетостта.

- реклама -