Нови правила за работодателите заради електронната трудова книжка
Министерство на труда и социалната политика предлага промени в Наредбата за вписване в регистъра на заетостта, свързани с влизането в сила на електронната трудова книжка от 1 юни тази година, съобщи Парите ни.
С промени в Кодекса на труда се предвиди изграждане на регистър на заетостта,
който съдържа единните електронни трудови записи на работниците и служителите. Регламентирано е, че единният електронен трудов запис е електронен документ, който съдържа данни и обстоятелства, свързани с трудовата дейност на работника или служителя, и е официален удостоверителен документ.
С промените се въвежда възможността електронните трудови записи (ЕТЗ)
да се подават по електронен път и чрез персонален идентификационен код, издаден от НАП. Досега
не е предвидена изрично тази възможност,
което може да създаде затруднения за работодателите, които не притежават квалифициран електронен подпис, но имат издаден персонален идентификационен код от НАП.
Това е свързано и с намаляване на административната тежест,
особено за малките и средните предприятия, които ще могат да използват за подаване на ЕТЗ както квалифициран електронен подпис, така и персонален идентификационен код, издаден от НАП.
Друга промяна предвижда работодатели или органи по назначаване
да подават електронни трудови записи на електронен носител с придружително писмо, когато при
тях са наети до 5 лица по трудови или служебни правоотношения.
По този начин се осигурява допълнителна възможност за микропредприятията за вписване на данни в единните електронни трудови записи,
което е свързано с намаляване на административната тежест и разходите за тях.
Заложено е още заличаването на вписани данни за сключен трудов договор или възникнало служебно правоотношение след 3-дневния срок да се извършва с ЕТЗ, подаден на електронен носител с придружително писмо. Това ще се извършва когато контролен орган на Изпълнителна агенция
„Главна инспекция по труда“ или орган по приходите на НАП
установи по съответния ред несъответствие между вписаните в регистъра на заетостта данни и
фактическите условия по трудовото или служебното правоотношение.
По този начин се ограничава възможността за грешки при заличаване на трудов договор или на възникнало служебно правоотношение. Така се осигурява по-голяма сигурност на данните в регистъра на заетостта,
което е гаранция за трудовите права на работниците и служителите.
Създава се допълнителна възможност за работодатели и органи по назначаването с до 5 наети лица да получават на хартиен носител информация за вписванията в единните електронни трудови записи
на техните работници и служители, направени от предходни работодателите.
По този начин се осигурява допълнителна възможност за микропредприятията да получат данни за наетите от тях лица на място в НАП,
което е свързано с намаляване на административната тежест и разходите за тях.
Предвижда се промените в наредбата да влязат в сила от 1 юни 2025 г., когато следва да започне вписването в регистъра на заетостта.