Нова измама с домакински уреди (За какво да внимавате?)

Нова измама с домакински уреди. Нова схема набира скорост – телефонират ви и предлагат демонстрация на продукт за почистване на дома, предупреждават от Асоциация „Активни потребители“. 

Фирмата изпраща опитен продавач,

който омайва с думи, показва „революционен продукт“, произвеждан в някоя развита страна и обяснява как на пазара няма равен. Обещават, че имате гаранция от над 5 години (но не споменават, за кои части) и, че няма да имате никога нужда от друг начин да почиствате дома си.

След час демонстрация, сте се „навили“

и сте готови да го купите, защото продавачът е приложил всеки един психологически трик от книгата „Как да продаваме“. Казват ви цена между 4 и 5 хиляди лева, на която, разбира се, ще се противопоставите, но няма проблем – само сега и само за ВАС ще бъде намален с хиляда лева. До тук добре, но нямате такива пари –

отново е измислено – купувате на кредит!

Съгласявате се и сключвате двата договора – за покупка и за кредит. След 5 минути продуктът е у вас и заедно с продавача, по негова инициатива, разопаковате заедно продукта и той ви показва как да работите с него – т.е. ползва го.

Тръгва си продавачът и оставате сам/сама с уреда.

Опитвате се да го ползвате, но се оказва трудно, а и осъзнавате, че сте закупили нещо, което – първо не можете да си позволите, второ – не смятате, че оправдава цената. Казвате си – това е договор извън търговския обект – имам право на отказ. И тук започват мъките.

Звъните на представител на търговеца,

но той започва нещо подобно на: в момента е в „среща“, никога не му се е случвало някой да иска да върне уреда или трябва да попита мениджъра си. Протакат с дни, така че да изтече 14 дневния срок за уведомяване. Настоявате да се свържете със служител, който може да ви каже как да върнете продукта.

Откривате имейлът им онлайн,

но при контакт с тях, ви казват, че продуктът е отварян и не може да бъде върнат, също и, че сте се съгласили да нямате право на отказ от продукта или поради съображения за хигиената и здравето на хората този уред не може да бъде върнат (тази хипотеза е приложима за козметични продукти, бельо и подобни).

При опит да се откажете от този договор

изискват предварително заплащане на сума между 15 и 20% от стойността на уреда без отстъпка за това, че продуктът е изпробван. Откривате после, че не сте съгласили с Общите условия, но дори и да сте се – не пише нищо за лишаването от правото на отказ.

Защо наричаме това схема?

В настоящия случай имате право на отказ, независимо от това, че търговецът твърди друго. Вие обаче не можете да върнете продукта, защото търговецът се „крие“, помещава се на друг адрес – различен от този, записан в Общите условия (ОУ) или ви убеждава, че нямате  право на връщане.

Клаузата в ОУ, че при връщане на продукта следва да заплатите 15-20% от редовната цената като условие за приемане на стоката от търговеца е неравноправна клауза и ограничава правото ви да пробвате продукта, щом го закупувате извън търговския обект. Тоест такава клауза не поражда каквато и да е договорна обвързаност на потребителя, но търговецът погазва това законово право.

Освен това продуктът е закупен на кредит и потребителят практически не може да се откаже от договора за кредит, докато търговецът не даде знак на банката, че продуктът е върнат. Дори да върнете продукта на адреса чрез куриер, ще откажат да получат пратката от куриера.

Търговецът си е получил парите чрез банката и сега ще трябва да плащате кредит за продукт, който не искате. Вашето право на отказ е погазено и неоснователно отказано. Нито сте бил/била информиран/а, нито търговецът показва добросъвестно отношение и поведение.

Внимание!

Търговците ви „подаряват“ нещо, за да се възползват от вашата добронамереност да им се отплатите за тази дажба – най-често това е свързано със закупуване на уреда.

Полезни съвети

За да не попадате в подобна ситуация от асоциацията съветват:

1. Не допускайте в дома си търговци! 

Така попадате в слаба за вас ситуация – подложени сте на психологически трикове, нямате време нито да обмислите предложението, нито да го сравните с конкурентните алтернативи на пазара, нямате възможност да обсъдите покупката с близки, подписвате договори, които сте прочели и най-вече рискувате да бъдат погазени правата ви след това.

2. Ако все пак решите да допуснете в дома си търговец,

помислете сериозно дали наистина имате нужда от тази покупка и си дайте сметка, че няма нищо, което се дава просто така даром, въоръжете се с търпение и с умения да не се поддавате на каквитo и да е психологически въздействия и манипулации – нищо не ви задължава да закупите каквото и да е, без значение, че ще ви подари нещо или ще направи огромна отстъпка!

3. Поискайте достатъчно време, за да прочетете внимателно,

а при нужда и с ваш приятел, член на семейството или друго близко на вас лице, договора за покупка и договора за кредит – специално обърнете внимание къде е разпоредбата за правото на връщане, как се реализира то, има ли неустойки при разпечатване на продукта, дали с подписване на кредита всъщност не се отказвате от правото на отказ и други подобни. Ако търговеца не ви дава време да мислите – просто го отпратете, защото хубавите неща отнемат време.

4. Обмислете колко реално ще го ползвате

и си задайте въпроса насаме, без търговеца, дали си заслужава тази покупка. Обадете се на ваш близък, за да се консултирате.

5. В хода на уточняване параметрите на договора

за покупка и на договора за кредит задължително поискайте да ви се предостави точна информация по какъв начин можете да се откажете от договора – дали писмено по електронна поща и на какъв адрес или по друг категоричен начин, за да си гарантирате правото Ви на връщане.

6. Ако все пак решите да го купите и поискате

да разопаковате продукта и да го пробвате и чак тогава решите, че искате да упражните правото си на отказ, но срещнете пречки – невъзможност да върнете продукта, шикалкавене от страна на търговеца и други подобни, можете да се обърнете за съдействие към Комисия за защита на потребителите, която е държавният орган, определен по силата на закона да извършва проверки по сигнали и да санкционира некоректните търговци. Адрес на електронната форма за подаване на жалби и сигнали:  https://kzp.bg/elektronna-forma-za-podavane-na-zhalba-signal

7. Можете да се свържете и с нас да ни сигнализирате,

а ние ще положим усилия да ви помогнем в разрешаване на казуса. Адрес за връзка по електронна поща: bnap@bnap.org или на тел. 02/989 01 06 и 02/989 01 07, и адрес: София 1504, ул. “Врабча” № 26

- реклама -