Shopping basket with fresh food. Grocery supermarket, food and eats online buying and delivery concept. 3d illustration

Нов шампион по скъпотия измести олиото

Нов шампион по скъпотия измести олиото. Цената на захарта се вдигна с 82% на годишна база.

Нов шампион по скъпотия се очерта тази седмица.

Килограм захар на едро поскъпна до 2.58 лева на едро, като за година скокът е близо 82%, сочат данните на Държавната комисия по стокови борси и тържища /ДКСБТ/.

За сравнение – миналата година по това време захарта е била 1.42 лева на едро. Проблемът е, че около 1/3 от суровината се произвежда в България, а останалото е внос. 2021-2022 г. преминават с голяма суша в Европа,

което се отрази в по-нисък добив на цвекло,

оттам и по-ниско производство и по-малко предлагане, обясниха от единствения завод в България, този в Горна Оряховица. Допълнителните фактори за оскъпяването си ги знаем наизуст – повишените разходи за енергия, транспорт и работни заплати.

С лъвския скок захарта детронира досегашния №1

според потребителските усещания – олиото. Неговата цена се е повишила за една година с 44% и в момента тръгва от борсите на 4.78 лева за литър. На рафта в магазина пък финишира твърдо над 5 лева за бутилка.

Нов шампион по скъпотия измести олиотоНякак неусетно за клиентите обаче и яйцата започнаха да катерят ценови върхове. В момента на едро едното се продава средно за 33 стотинки, по данни отново на ДКСБТ.

Това обаче е първото звено на веригата.

Доставчици на магазини го предлагат за 38 стотинки, а на дребно може да се намери за 42-45 стотинки бройката. Така устремено вървим към формулата „две яйца за левче”. Горе-долу толкова бяха яйцата и по Великден, когато заради повишеното търсене търговците в аванс бяха натоварили цените.

Поскъпването на яйцата става по-незабелязано за клиентите,

защото през изминалата година те не вървяха устремено само и единствено нагоре, а връщаха по някоя стотинка назад, отчитат от магазините на база на доставните си цени.

Така топ 3 на най-бързо поскъпващите стоки за една година се оформя така: захар, краве сирене /ръстът е над 56%/ и яйцата /+51%/.

Сега обаче се задават нови цени и при фабрично

произведената зимнина – скачат доматеното пюре и корнишоните в буркан, съобщават собственици на магазини в Пловдив. Те вече са предупредени от доставчиците, че отново ще трябва да сменят етикети, като при някои стоки увеличението ще е между 30 и 40%. А има и още по-драстични примери.

Така например доматено пюре, което се продава

в големи кутии предимно за пицариите, става от 9 лева – 21 лева. Това по веригата ще вдигне задължително цената и на пиците. Една от възможните причини е, че пюрето е произведено от по-скъпи домати, които и през лятото не паднаха чувствително, въпреки сезонното предлагане. Това важи и за вноса.

- реклама -