Ники Лауда

Ники Лауда: Човекът, който се срещна със смъртта, но никога не се отказа

През февруари Ники Лауда отпразнува 70-тия си юбилей.

Един от най-великите автомобилни състезатели се разписва в историята не просто като трикратния шампион на Формула 1. Това е пилотът, който преживя зверска катастрофа, по чудо оцеля, и само след 42 дни се върна на пистата.

Тази история е описана във филма „Rush“ („С пълна газ“, 2013).

Андреас Николаус (Ники) Лауда е роден на 22 февруари 1949 г. във Виена, в семейството на династия австрийски банкери. По автогонките той се увлича от ранна възраст, но роднините му не са особено доволни от интересите му. По тази причина Ники се скарва брутално с богатото си семейство, вследствие на което е лишен от каквато и да било финансова поддръжка.

Лауда участва в няколко европейски състезателни серии, но не постигна съществени успехи. Когато става ясно, че годините, прекарани в автомобилните състезания, не дават ясни перспективи, Ники се решава на отчаяна стъпка: взима голям заем от банката и си купува място във Формула 2 в отбора на Марч. Това му позволява през 1971 г. да се докаже и да влезе във Формула 1 като част от същия екип.

Сезон 1972 г. във Формула 1 за Лауда е пълен провал. Взима още един кредит, който похарчва за място в BRM за сезон 1973 г. Лауда се справя добре, но отборът изпада в губещата серия. Въпреки това рискът не е напразен – пилотът е забелязан и поканен във Ферари.

Лауда става част от отбора на Ферари през 1974 г. и още през 1975 г. донася  победата на отбора в първенството на конструкторите. Самият той застава на първото място на подиума 5 пъти в 14 състезания. Договорът с „Ферари“позволява на състезателя да изплати дълговете си.

Следващата година Ники започва със заявка за първото място. След първите шест състезания той има четири победи и две втори места.

Тогава се случва инцидентът в Нюрбургринг, Германия.

На втората обиколка колата на Лауда излита от пистата (според предположенията, поради неизправност в задното окачване). Булидът се удря силно в оградата и отново полита към асфалта, където с висока скорост, върху него налита колата на съперника му. Ферарито на Ники Лауда веднага пламва, като ситуацията се усложнява поради многото гориво в почти пълния резервоар.

Другите пилоти започват да спират, за да помогнат на Лауда да излезе от колата, но това е невъзможно, тъй като той е затиснат от отломки. В резултат главата му е изгорена, вдишва и много токсичен дим. Изваден от колата, той остава в съзнание, но изпада в кома в болницата, лекарите не дават добри прогнози за оцеляването му.

Въпреки това Лауда не само оцелява, но след 6 седмици се завръща на пистата. В шампионата през 1976 г. пропуска само две състезания. Запазва си и всички шансове да спечели достатъчно точки за още една шампионска титла.

Всичко се решава в последния етап на шампионата в Япония. Лауда е фаворит в класирането, но състезанието по пистата Фуджи започва с проливен дъжд. След две обиколки Ники спира колата и отказва да продължи състезанието, защото смята, че условията са твърде опасни за него. Именно тогава основният му съперник – Джеймс Хънт го побеждава само с една точка и става шампион.

Ферари не подкрепя решението за доброволно напускане на пистата и отношенията с Лауда са прекратени. Това не му попречва да спечели шампионата от 1977 г. за отбора, въпреки че вече се знае, че не е част от него.

През 1979 г. Ники Лауда обявява, че се отказва от състезателна кариера.

Веднага след това основава авиокомпанията Lauda Air, специализирана в чартърни полети.

Но новият бизнес изисква големи инвестиции и Лауда решава да се върне там, където наистина знае как да печели – във Формула 1.

Този път той се присъединява към екипа на Макларън, с които подписва за 5 милиона долара годишно. При това Ники обяснява, че за пилотиране на колата иска само 1 милион, а останалата част от сумата е принос за името му.

Първите два сезона с Макларън са неуспешни, но през 1984 г. Лауда става световен шампион за трети път. През 1985 г. колата на Ники постоянно дава дефекти, така че в повечето състезания той дори не може да стигне до финалната линия.

След това Лауда обявява окончателно края на спортната си кариера за втори път, този път завинаги.

Ники Лауда си спечелва прякора „компютърът”, най-вече заради поведението му на пистата. Наричат го така заради яснотата на ума му и абсолютното му хладнокръвие на пистата. Той винаги поставя минимизирането на риска на първо място и едва след това идва желанието да получи максимален резултат. Доброволното отказване от състезанието в Япония, което му струва титлата шампион, потвърждава това по най-добрия възможен начин.

Всеизвестна е и пълната честност на Лауда, въпреки че за мнозина тя е болезнена. Пример: Далеч преди началото на сезон 1974 г. Лауда, в разговор с Енцо Ферари, нарича колата, конструирана от неговия екип, „лайно“, което той ще докаже при по-нататъшните тестове.

Ироничното отношение на Лауда към вещите също впечатлява. Например, той истински не цени трофеите си. След първото първенство през 1975 г. подарява всичките си купи от Формула 1 на собственика на автомивка, разположена до къщата му, в замяна на правото да ползва услугите ѝ безплатно.

През 2016 г. получава престижна награда за цялостно творчество по време на спортните награди Лауреус. Радостта трае няколко минути, защото след това се оказва, че Ники е загубил статуетката.

Какво мисли за ужасяващия инцидент, който го обезобразява?

Лауда се шегува с това. Веднъж дори обявява по повод изгубената си ушна мида, че сега е много по-лесно да използва телефона. В хода на лечението той си прави точно една пластична операция – възстановява клепачите.

Що се отнася до останалата част от „щетите“, състезателят не изпитва никакви специални емоции. Дори червената шапка, която става постоянен аксесоар след изгарянията, е превърната в работен инструмент. На нея той поставя логата на спонсорите си:)))

Както се казва… всичко е бизнес! На 70 години Ники Лауда е още в играта.

След общо 3 трансплантации – две на бъбреците и една на бял дроб през 2018 г., сега той е предприемач, който се радва на окуражителни резултати в бизнеса. Следи изкъсо съвременния спорт. Разбирайте, наистина изкъсо. Любимецът му е Люис Хамилтън, което не попречи на Ники да разкритикува 23-годишният британец:

„Разочарован съм от Люис – каза директно Лауда. – Той загуби шампионата миналата година по същия начин – с поемането на абсолютно неоправдани рискове“.

–––––––––––

Отговорни ЗАЕДНО!
#ОстаниВкъщи – спаси животи!
FlashNews.bg

Всичко за коронавируса тук

- реклама -