Неврогимнастика помага в математиката и четенето. ОУ „Христо Ботев“ в Асеновград въвежда метода, създаден от американски психолози.
Да описваш едни и същи криволичещи линии огледално с двете ръце, изглежда като забавна игра. Но никой няма да се скара на децата, ако го правят в час. Поне в асеновградското ОУ „Христо Ботев“.
Даже ще е част от обучението там.
Такива упражнения са част от методика, която развива двете полукълба на мозъка и отключва възможностите на децата.
Нарича се неврогимнастика
и от новата учебна година ще се практикува в училището, за да развива фината моторика и да напредват учениците в математиката и четенето с разбиране. Развиването едновременно на двете полукълба на мозъка помага за по-добра
координация и пространствено мислене.
Методиката е разработена от американски психолози през 60-те години на миналия век и е в основата на т. нар. образователна кинезиология. Ще е един от подходите, чрез които ще се обучава иновативна паралелка от 26 третокласници.
В продължение на 4 години в часовете ще се използват още мисловни карти, различни подходи за работата с текст, рисуване на идея или
илюстриране на исторически текст.
За нововъведението училището получава статут на иновативно, какъвто през предстоящата учебна година ще имат 48 учебни заведения в Пловдивска област и общо 521 в цяла България.
Наблягаме на иновативен подход на преподаване с основна цел да се развие функционалната грамотност, казва зам.-директорката на ОУ „Христо Ботев“ в Асеновград Мария Кръстева.
Както става винаги, зад иновацията
стоят активни учители, които не спират да търсят нови начини за по-качествено обучение. Класен ръководител на иновативната паралелка е Даниела Кумчева. Има и съмишленици, с които заедно ще експериментират,
за да е по-интересно и полезно
обучението за децата – учителката от занималнята Хафизе Али, преподавателката по английски език Николета Димитрова и по музика Веселина Пашалиева.
„Мотивацията е много важна, а ние сме изпробвали методите в заниманията по интереси, казва Даниела Кумчева. Сега подходите ще бъдат втъкани в редовното обучение.
Намерението е да има приемственост
и в прогимназията, затова са включени учители и учебни дисциплини от двата етапа.
Екипът ще прави интегрирани уроци, в които са застъпени различни учебни дисциплини. Идеята е дейностите да са по обща тема, която се проектира
във всеки от учебните предмети.
Учителите вече са правили такъв урок на принципа на проектно базирано обучение, разгърнато в цял един учебен ден. Темата „Българските народни носии и шевици“ например засяга
знания от „Човекът и обществото“.
В нея са проектирани и понятия от математиката – геометричните фигури. В часа по изобразително изкуство децата изработили макети на народни носии.
Учителите вече имат известен опит и с прилагането на неврогимнастиката. Тя е много полезна при затруднения с фината моторика, а е и забавна за децата.
Състои се в упражнения, които те с радост
пробват да изпълняват – например да следват едни и същи линии огледално с лявата и дясната ръка, да описват сложни форми. Включва и работа с лабиринти,
от които да намерят изход.
Упражненията помагат за координацията на ръцете и очите, развиват двете полукълба на мозъка. Впоследствие децата по-лесно могат да си представят геометрични фигури в пространството, което им помага в разбирането на геометрията и компютърното моделиране.
В редовните часове не достига време за такива занимания, казва Даниела Кумчева. Започнала да ги прилага в заниманията по интереси още от първи клас и да ги практикува със своя син. Скоро видяла напредъка.
Методиката много помага
и на деца със специални образователни потребности. А учениците са готови да се впуснат в задачите, защото са нетрадиционни и това разчупва ежедневния ритъм. Заинтригувани са и стават активни. Освен това иновативните методи свързват знанието с преживяването.
Наскоро класът бил на театър
и от сцената прозвучал текст, по който децата са работи в читанката. „Това сме го учили“, оживили се те, преживявайки начина, по който произведението оживява на сцената.
Най-важното е да се научат как да учат, убедена е Даниела Кумчева.
Иновативните подходи, които ще се практикуват в асеновградското ОУ „Христо Ботев“, могат са бъдат приложени за всеки учебен предмет и от всеки преподавател.
Мисловните карти например
са подходящи за часовете по „Човекът и природата“ и „Човекът и обществото“, където се правят много връзки. Децата вече могат и сами да ги изработват.
В 4. клас ще поработим и над техниката как да откриват ключови думи и акценти в текст, за да могат да учат сами, поглежда още по-напред Даниела Кумчева, която вече 11 г. е преподавател в ОУ „Христо Ботев“.
Колкото и опит да натрупа
един начален учител, той е с децата само 4 г. и за това време трябва да им даде всичко, което знае и може, казва тя. Дългосрочната цел на иновацията е да прескочи и в прогимназията, като методите се прилагат и в 5. клас. А учениците да пристъпят към тях с вече изградени навици.