НАСА плаща 35 000 долара за идея за космическа тоалетна

Астронавтите на „Артемида“, които ще изследват Луната, ще използват най-модерните космически системи на 21-ви век – но и някои от основните домашни удобства, като тоалетна. НАСА призовава глобалната общност да помогне с иновативна концепция за космически тоалетни в програма, наречена „Lunar Loo Challeng“.

Астронавтите, които изследват Луната обаче, ще се нуждаят от по-малка, по-лека, по-опростена тоалетна за лунната си совалка, тъй като всеки грам маса там е внимателно разпределен. За всеки килограм маса е необходимо 10 килограма гориво, за да се спусне на лунната повърхност и да се изстреля обратно към лунната орбита.

„Lunar Loo Challenge“ търси нови дизайнерски концепции за компактни тоалетни с малка маса, които могат да намалят сегашната съвременна тоалетна маса с повече от половината – от 54 кг на 31 кг – и да намалят обема със 70% – от 0,17 кубически метра до 0,12 кубически метра. За сравнение стандартната тоалетна, която имате в дома си, тежи 30-60 кг, но сложността на работата в среда с намалена гравитация изисква повече компоненти за космическа тоалетна.

View this post on Instagram

▪️When NASA sends astronauts back to the Moon, they’ll need a place to go to the bathroom when they reach the lunar surface. And in order to create the best Moon toilet the Solar System has to offer, NASA wants to hear from members of the public who might have ideas on the best way to manufacture an easy-to-use lunar restroom.⁣ ⁣ ▪️Today, NASA is announcing the “Lunar Loo Challenge,” a competition in partnership with HeroX to come up with the best space toilet for the agency’s future human lunar lander. As part of NASA’s Artemis program, which aims to send the first woman and the next man to the Moon by 2024, the lander will take astronauts from lunar orbit down to the Moon’s surface. That means the restroom on board has to be versatile: it will need to work in orbit, where the astronauts will be weightless, and also when astronauts are experiencing one-sixth of Earth’s gravity on the lunar surface. And without much gravity, things can get a little messy if you don’t prepare.⁣ ⁣ ▪️After more than half a century of sending humans to space, NASA has gotten pretty good at building space toilets. But the agency wanted to look outside the box, especially since bathroom technology has advanced a lot here on Earth.⁣ ⁣ ▪️NASA plans to award up to $35,000 in prizes, and some form of the winning space throne may be included on the lander.⁣ ⁣ ▪️Read more at scivergepk⁣ ⁣ #LunarLooChallenge #HeroX #Artemis #nasa #space #toilet #moon #engineering #scivergepk

A post shared by SciVerge.PK (@sciverge.pk) on

„Нашите астронавти извършват невероятни научни подвизи и реализират революционни постижения в областта на космическото изследване. Но в края на деня те все пак са хора. Трябва да им осигурим същите нужди, както тук, на Земята, за да могат да продължат да вършат работата си“, казва Майк Интербартоло, мениджър на „Lunar Loo Challenge“ от системата за отделение на екипажа на НАСА в космическия център „Джонсън“ в Хюстън.

Концепциите за дизайн на лунна тоалетна трябва да позволяват на астронавтите да уринират и дефектират както в лунната гравитация, така и в микрогравитацията. Гравитацията на Луната е приблизително една шеста от земната гравитация. Микрогравитацията е това, което обикновено се счита за „нула-g“ и се усеща като безтегловност.

Концепция за тоалетна може да предлага всеки на възраст над 18 години, участващ индивидуално или в екип. „Junior Challenge“ е пък за всеки под 18-годишна възраст, също индивидуално или в екип.

Подадените документи ще бъдат оценявани въз основа на предложените възможности, техническа изпълнимост, безопасност и цялостни иновации. „Lunar Loo Challenge“ предлага парична награда от $35 000, която ще бъде поделена между първите три дизайна. Най-добрите трима участници в категорията „ junior“ ще получат специално отличие и артикул от официална стока на НАСА.

Връщането на Луната до 2024 г. е амбициозна цел и НАСА вече работи по подходи за подобряване на съществуващите космически тоалетни. Агенцията също е наясно с риска да поиска идеи от широката общественост, знаейки, че те подхождат към проблемите с мислене, различно от традиционното аерокосмическо инженерство.

- реклама -