мадам Х

Най-скандалните произведения на изкуството: Как портретът на мадам Х преобърна два живота

Една картина, която днес ни изглежда съвсем невинна по стил и съдържание, предизвиква чутовен скандал в обществото в момента на показването си. И с това остава в историята на изкуството години по-късно въпреки високата си художествена си стойност.

Става дума за „Портрет на мадам Х“, а художникът е Джон Сингър Сарджънт

Красива жена с порцеланова кожа, мистериозно излъчване, елегантно прибрана коса, елегантна черна вечерна рокля и бляскави презрамки със скъпоценни камъни. В първоначално показаната версия едната презрамка дори се е свлякла надолу, което предизвиква шок у публиката. Картината веднага е заклеймена и заради подозрението, че дамата е използвала грим, на което в онова време съвсем не се гледа с добро око.

Моделът е парижанката Виржини Готро, известна в обществото по онова време с красотата, но и с по-свободния си нрав.

Сарджънт съзира бъдещия си модел през 1881 година. Според биографите той е представен на Готро от неин любовник лекар, когото художникът е рисувал. Сарджънт веднага настоява да я нарисува, но дамата упорито отказва. Съгласява се едва две години по-късно. Процесът продължава дълго, а творецът се оплаква, че му е много трудно да претвори красотата ѝ на платно.

Първоначалната идея и на художника, и на мадам Готро, е самоличността на модела да остане скрита. Още при първото показване на платното в Парижкия салон през 1884 г. обаче всички разпознават коя е нарисуваната дама. Така с репутацията на Готро е свършено, а художникът задълго остава без работа – всички богати и изтъкнати представители на висшето общество в Париж оттеглят поръчките си. Той е принуден да напусне френската столица и да се премести в Лондон.

Какво толкова е възмутило хората в образа на Виржини Готро?

Голямото платно изобразява дамата в цял ръст, облечена в красива рокля, подчертаваща фигурата ѝ.

Скулптурното моделиране на лицето на модела, идеалната гладкост и красив цвят на кожата, меките къдрици на косата в строга, събрана прическа са идеално пресъздадени. Бялата ѝ кожа почти „свети“ на тъмния фон на стените.

Нищо не отвлича вниманието от изображението, тъй като освен женската фигура, на картината е изобразена само елегантна маса. Точно затова и днес смятаме картината за шедьовър.

Както вече споменахме, първоначално дясната презрамка е била нарисувана паднала на рамото, но това се приема като нещо изключително дръзко и предизвикателно, затова и то е променено.

През 1916 г. Сарджънт дава картината на музея Метрополитън и настоява самоличността на мадам Готро да бъде скрита. Така се ражда и заглавието „Портрет на мадам Х“, под което днес познаваме картината, превърнала се в класика заради своята история.

По време на кариерата си Джон Сарджънт създава около 900 маслени картини и повече от 2000 акварела, както и безброй скици и рисунки. Произведенията му обикалят по целия свят – от Венеция до Тирол, Корфу, Близкия Изток, Монтана, Мейн и Флорида.

- реклама -