Адел

Най-скандалните произведения на изкуството: „Австрийската Мона Лиза“ – един портрет роден от любовен грях

Не може да не сте срещали образа й – чернокоса млада дама с аленочервени устни, наричат я австрийската Мона Лиза. Лицето й е популярно от плакати, принтове, скрийнсейвъри за компютър, има я дори изобразена върху чаши и декоративни чинии. Това е Адел Блох-Бауер – любовница на големия австрийски художник Густав Климт.

Необикновената история зад един портрет

Всичко започнало когато през 1904-та година крупният захарен магнат Фердинанд Блох-Бауер разбрал, че съпругата му го прави рогоносец. Адел била една от най-известните жени във Виена по това време – красива, грациозна, начетена и много богата. Баща й Мориц Бауер бил известен банкер, който дълго търсил съпрузи за дъщерите си и когато най-сетне се спрял на надеждния Фердинанд Блох и брат му вдигнали сватба, на която празнувал целия град.

Адел се оженила за единия брат, а сестра й за другия. Двете еврейски фамилии заживели заедно и свързали не само съдбите си, но и имената си и станали семейство Блох-Бауер.

Адел имала салон за красота, в който се събирали бохеми и творци. Именно там тя срещнала Густав Климт, който вече бил изключително известен и двамата се впуснали в бурен романс.

Чудейки се как да си отмъсти, рогоносецът Фердинанд измислил перфектен план – той предложил баснословна сума на художника, за да нарисува портрет на Адел. Навремето бил прочел някъде, че за да разделят двама влюбени, които не трябвало да са заедно, древните индианци ги оковавали във вериги и ги държали заедно, докато не се намразвали със същата сила, с която доскоро се обичали.

Именно тази тактика приложил хитрия магнат – искал Климт да наблюдава толкова дълго съпругата му, че всичките й недостатъци да му се набият на очи. А, Адел да гледа как художника се отегчава от нея и обожанието му се изправя. Фердинанд бил толкова взискателен към портрета, че се наложило Климт да направи около 100 скици на красивата му съпруга.

Портретът бил завършен след четири години, а любовта между невярната Адел и художника отлетяла.

Планът проработил, но с годините съдбата на картината станала далеч по-драматична

Минали години, Густав Климт починал, а след време и Адел се разболяла от менингит. По това време картината, която красяла гостната им вече била изключително популярна във Виена. Самата муза пожелала да се запише в семейното завещание, че портрета ще бъде дарен на Австрийския художествен музей. Когато нацистите започнали издирването на австрийски евреи, Фердинанд избягал в Швейцария, а портрета бил наследен от племеницата им – двамата с Адел така й нямали свои деца.

Самият Фюрер – неуспял художник се познавал лично с Климт и бил негов почитател, дори му искал съвети за своите картини. Така че Хитлер бил отлично информиран за славата на портрета. Затова и никой не бил учуден, когато гестаповците дошли да приберат „Златаната Адел“. Но, понеже на нея била изрисувана еврейка, Хитлер не я добавил към личната си колекция.

След края на войната картината е открита съхранена и в идеално състояние и е предадена на музея. Племенницата Мария, заедно с оцелелия й съпруг междувременно са емигрирали в САЩ. Когато 60 години по-късно в Австрия влиза в сила Закон за реституцията на културни ценности, тя незабавно подава иск да й бъде върнат портрета на леля й.

Цялата държава се включва в събирането пари за обезщетение на наследницата, за да може картината, която австрийците смятат за национален символ да остане в страната. След съдебна битка, продължила почти цяло десетилетие както в САЩ, така и в Австрия, съдът отсъжда, че портрета е откраднат незаконно от наследниците на Адел и трябва да им бъде върнат. Така златната картина заминава зад Океана, където почти веднага е продадена. Медийния магнат и наследник на козметичния бранд „Estee Lauder“ Роналд Лаудер плаща баснословните 135 млн.долара за спорния портрет.

Излага картината в неговия Музей на изкуството в Лос Анджелис.

- реклама -