Министерството на туризма ще акцентира на вътрешния туризъм, на инвестиционните турове, особено в сектор туризъм, ще се ползва и потенциала за конгресен туризъм през 2019 година. Това обяви министърът на туризма Николина Ангелкова при откриването на 36-ото Международно изложение „Ваканция и СПА Експо“ в Интер Експо център в София.
Страната има огромен потенциал за развитието на конгресен туризъм не само в големите центрове, но и по прекрасните български курорти, каза Ангелкова. Тя съобщи, че на 30-31 май в Слънчев бряг ще се пробва пилотна инициатива – предстои организирането на голям международен инвестиционен форум с представители на всички големи международни брандове, за да се насочи вниманието им към нашата страна.
Министър Ангелкова отбеляза, че 2019 година ще бъде една много динамична година и ще изисква да се положат повече от усилия от това, което се прави до момента. Тя припомни, че преди няколко дни министерството обяви инициативата 2019 година да бъде годината на вътрешния туризъм.
По думите на министър Ангелкова инициативата ще даде възможност да покажем както балнео и СПА туризма, които са фокус на днешното изложение, вино и кулинария, така и културно-историческото ни наследство, възможностите за приключенски туризъм, за религиозен туризъм. Те ще надградят основните ни летен и зимен туризъм.
За втора поредна година имаме повече туристи, отколкото жители на страната.
За миналата година имахме над 9 милиона и 200 хиляди чуждестранни туристи, което е ръст около 5 процента и това е за трета поредна година, каза при откриването министър Ангелкова. За месеците от януари до ноември има над 7 милиарда и 200 милиона лева приходи, което са изключително високи резултати, а това изисква от нас още повече усилия, по-голяма отговорност, каза министърът. Към момента най-голям интерес има към черноморските ни курорти, на първо място е летният ни туристически продукт. Само за миналото лято от тези 9 милиона и 200 хиляди чуждестранни туристи, 5 милиона и 400 хиляди са в месеците от юни до септември, каза министърът на туризма.
Ще продължим да надграждаме, защото интересът нараства с всяка една година, каза Ангелкова. Тя отбеляза, че следващи по интерес са зимните курорти, като е важно освен Пампорово, Боровец и Банско, да се развива и Витоша, както и планинските курорти в Стара планина.
От 2015 досега, откакто има Министерство на туризма, ръстът на чуждестранните туристи е с около 31 процента повече, което е предпоставка за привличане както на повече инвестиции в сектора, така и за създаване на допълнителни работни места, каза министърът.
България като целогодишна туристическа дестинация е основна цел на Министерството на туризма, заяви Ангелкова. Вниманието на туристите ще се насочва към места като Лещен, Баните – Смолянско, Златоград, Белоградчик, резервата „Сребърна“ и Силистра, които са малко познати дестинации. Работи се много с големи международни туроператори, които имат и авиокомпании, а така има по-устойчиво планиране.
Акцент ще бъде туризмът, който развиват общините. Ангелкова благодари на местните власти за усилията им да разнообразяват туристическия продукт, както и на бранша по места.
Важни са организациите за управление на туристически райони, които са създадени и почват да работят.
Ще има възможност да бъдат подпомагани, като се фокусира маркетинговата стратегия към възможностите за туризъм, който предлагат общините. Ще се направи и специална платформа, която ще е към сайта на Министерството на туризма, където общините ще споделят видеа, презентации.
Министър Ангелков разгледа в присъствието на журналисти чуждестранните щандове на изложението. Попитана от какво е впечатлена най-много, тя каза, че все още не е разгледала българските щандове, но очаква те да я впечатлят най-много, защото всяка година нашите общини се стараят все повече. За четвърта поредна година участниците нарастват все повече, което е радостно, защото това изложение става ключово за насърчаване на туристопотока в страната, каза Ангелкова. Тя съобщи, че следващата година ще има специална министерска среща, за да може все повече нейни колеги от различни държави да се запознаят с това, което предлагаме.
За миналата година около 3 милиона и 700 хиляди българи са пренощували в местата за настаняване, което е ръст с 2,3 на сто, малък, но показва потенциал и това, че е важно все повече да показваме красотите на България.
Изложението се организира за 36-ти пореден път. Министерството е основен партньор на форума, който ще продължи до 16 февруари. Участниците в туристическата борса тази година са над 380 компании от 25 държави.
Очаква се над 20 хил. професионалисти и любители да посетят изложението, на което се представят и десетки български общини, се посочва в съобщението.
Основна мисия е да насочим вниманието към децата и учениците през тази и близките няколко години, каза Йордан Йорданов от Сдружение „Туризъм“. 200 000 от децата ни зад граница никога не са идвали в България, отбеляза той. Според него трябват нови политики, да се включи обществото на родителите, които да откъснат децата от мобилните устройства. Трябва да се насочи вниманието и към организиране на зелени училища, посочи той.