На фокус във FN: Световният туризъм е мъртъв – необичайното възкресение следва …

Настоящата ситуация на социално дистанциране и ограничения представляват изключително предизвикателство пред туризма по цял свят.

Границите са затворени, самолетите бездействат, круизните кораби са в пристанищата,  туристическите автобуси – в гаража, затворени са хотели, ресторанти, барове, театри и музеи.

Уволненията в сектора нарастват със зашеметяващата скорост до 1 милион работни места на ден. Данните са на Световния съвет за пътувания и туризъм, индустриална група със седалище в Лондон.

Индустрията може да загуби до 2,1 трилиона долара до края на годината, около 75 милиона работни места са в „непосредствен риск“ твърдят от съвета.

На Карибите процесът вече се усеща особено осезаемо.

Никой друг регион на света не зависи толкова силно от туризма. И сред държавите и териториите в региона се откроява Сент Мартен, автономна страна от Кралство Нидерландия.

Туризмът представлява повече от 80% от брутния вътрешен продукт, сочат последните статистически данни на Световната туристическа организация. Страната с население от около 41 000 души, почти се беше възстановила след урагана Ирма през 2017 г. Бурята повреди повечето сгради и осакати летището, но след две години на енергично възстановяване, туристическият сектор на Сент Мартен регистрира силен декември и януари и официалните лица очакваха 2020 г. да бъде добра година.

Снимка: Brian Major

Тогава пандемията удари и потокът от туристи пресъхна.

Хотелите на острова сега стоят празни, с изключение на странния турист, който реши, че оставането е за предпочитане пред завръщането у дома. Някога оживената брегова ивица е тиха и пуста. Въз основа на проучване на близо 600 предприятия, около 45% от работната сила в частния сектор ще бъде уволнена в рамките на три до шест месеца. И това е при най-добрия сценарий. Много собственици на бизнес в туристическата индустрия имат малко, ако изобщо имат, парични резерви, останали след използването на всички спестявания за възстановяване след урагана.

Подобни трудности обхващат останалата част от Карибите и още повече се влошават от непредсказуемия характер на кризата – дали ще могат след 4, 6 или 12 месец да започнат да се възстановяват.

„Ураганът може да повреди или разруши голяма част от инфраструктурата, но това е събитие и свършва и Вие започвате възстановяването почти веднага“, заяви Джонсън Джонрос, специалист по комуникации на Карибската туристическа организация. „Сега ​​- не знаете кога свършва.“

На карибския бряг в Мексико, където десетки хотели са затворени и хиляди работници са уволнени, правителството на щата Кинтана Ро започна да доставя основни доставки и кошници с храни на тези, които наскоро са загубили работата си.

Това заяви Рафаел Ортега Рамирес, президент на Търговска камара в курортния град Канкун.

„Сякаш имахме отворен кран, от който навлизаше масивен воден поток – и сега той беше затворен, а ние получаваме само няколко капки“, каза Ортега.

На север, в друга страна със силен туристически поток – Исландия, бизнесът също се бори с промените и непредсказуемостта на кризата.

В усилията за намаляване на разходите големите автобусни компании са решили да дерегистрират своите автобуси, тъй като в страната няма туристи и няма проекти, съобщава Morgunblaðið.

По този начин компаниите си спестяват такси за регистрация на превозни средства и застрахователни премии, които могат да достигнат до значителни суми.

Снимка: Kristinn Magnússon

Една от компаниите е отписала 85 от своите 90 автобуса, съсредоточавайки се в съкращаване на разходите. Друга притежава 56, само един от които все още е регистриран. „Спряхме дейност в средата на март,“ казва директорът на борда Лорир Гаррасон, „и приходите ни са спаднали със 100 процента. Ние сме на тясно, а повечето от нашите 120 служители са на непълно работно време“. SBA-Norðurleið е отписала 67 от своите 80 автобуса. Тридесет автобуса са паркирани на паркинга на компанията, която е преустановила дейността си, с изключение на малки проекти, включващи училищен превоз.

Директорите на компаниите не вярват, че туристическата индустрия ще се възстанови  отново в рамките на една година. „Надяваме се на най-доброто, но се подготвяме за най-лошото. Това са най-необичайни обстоятелства“, споделят те.

Малко са местата по света, където гостоприемството и туризмът са толкова вкоренени в психиката и развитието на хората, колкото Бали.

Цветната култура и религиозни норми на индонезийския остров са споделени с милиони, откакто е открит за първи път от международни пътешественици. Но миналата седмица правителството на Индонезия обяви извънредно положение поради глобалната пандемия на коронавирус.

Много от 4-те милиона жители на Бали разчитат на туристическата индустрия от поколения, но поради ограниченията за пътуване се отчита рязък спад от средата на март. Коронавирусът срива икономиката на острова, бизнесът там твърди, че в момента е много по-лошо от атентатите или изригванията на вулкана Агунг.

Засегнати са не само туроператори, хотелиери и ресторантьори, но и фотографи, сватбени агенти, цветари, тъй като страната е популярна дестинация за мечтата сватба. На остров Бали има около 5000 сватбени фотографи, като до края на годината няма нито една планирана сватба. „Дори и някой да се реши, едва ли тържеството ще бъде със същия бюджет“, смятат те.

Снимка: Reuters

Дали обаче тази безпрецедентна криза няма да се окаже златна възможност за някои държави?

Коронавирусната криза предлага ново начало за туризма в Амстердам.

„Искаме да използваме това време, за да насърчим амстердамците да се върнат във вътрешния град“. това заяви тези дни ръководителят на маркетинговия отдел на нидерландската столица и партньорите на града. Старият център на Амстердам беше до голяма степен изоставен от масовия туризъм, за сметка на квартала на червените фенери, а и след като удари коронавирусът, сега е оазис на мир и тишина.

Снимка: Deutche Welle

Хотели, барове и кафенета са затворени, а проституцията е спряна заради забраната за работа, включваща физически контакт. Центърът на града е „напълно в равновесие“ смятат местните власти и вярват, че когато кризата отмине, туризмът ще се възобнови. Но те планират да използват възможността да променят облика на града и неговия център, като се концентрират върху насърчаване на хората да посещават музеи и да изграждат нова репутация на Амстердам.

Автор: Силвия Стоянова

- реклама -