На фокус във FN: Какви мерки ще има по летищата и в самолетите след пандемията

След като летищата и границите се отворят отново и хората могат да летят свободно, доколко ще се наложи да променим навиците си за пътуване?

Имайки предвид някои от промените, които вече се случват, и препоръките преди летищата да могат да се отворят отново безопасно, можем да кажем, че това е най-голямата криза, с която се е сблъсквала авиоиндустрията някога.

Да започнем с целия процес на регистрацията, който някои изчисляват, че може да отнеме до четири часа и включва социално дистанциране, дезинфекциране на пътници и багаж, по-широки пространства и различни линии за изчакване.  Девет от 10 експерти очакват по-големи паузи между полетите поради необходимостта от цялостно почистване на кабините и следване на санитарни мерки на летищата.

В краткосрочен план обаче се очаква намаленият брой пътници и по-малкото дестинации, да намалят закъсненията.

Сред разглежданите мерки са: без багаж на борда на самолета, без специални салони, без автоматично добавяне на услуги, задължителни маски за лице, хирургически ръкавици, самостоятелно регистриране и оставяне на багаж, имунитетни паспорти, кръвни изследвания на място и коридори за придвижване спрямо дезинфекцията.

Дигиталните технологии и автоматизацията ще играят решаваща роля в бъдещето на авиотранспорта. Необходимостта от намаляване на „допирните точки“ на летищата предполага не само онлайн регистрация за поелт и безконтактни плащания, но и задължително използване на биометрично разпознаване, което позволява на пътниците да се качват на самолети само с лицето си като паспорт. Редица авиокомпании, включително British Airways, Qantas и EasyJet, вече използват технологията.

Летищата ще трябва да разграничат помещенията за социално дистанциране, да предвидят по-големи пространства за опашки и чакащи, плексиглас или други защитни бариери на гишета за обслужване на клиенти, станции за дезинфекция и термично сканиране, за да проверят тълпите за висока температура, което вече се използва.

The Telegraph” обяснява, че „може да звучи футуристично, но UV санирането вероятно ще стане нещо обичайно на летищата в света. Лондон Хийтроу казва, че трябва да започне изпробване на процеса при лентите за проверка за сигурност“.

Очаква се процесът на качване в самолета също да стане „без докосване“ с опции, включително разпознаване на лица, които вече се използват в някои летища в САЩ. В самолетите ще има блокирани седалки, електростатично пръскане, персонал в защитна екипировка и, разбира се, маски. Основни европейски превозвачи като Air France и KLM вече ги направиха задължителни и се очаква всички други авиокомпании да направят същото.

Що се отнася до храната, тенденцията е да се спре изцяло сервирането при полети на къси разстояния, докато авиокомпаниите обмислят „леки освежители“ за полети на дълги разстояния. Хонконгските авиолинии решиха да спрат да предлагат храна изцяло.

Пристигащите пътници също ще бъдат подложени на друг температурен преглед на крайната си дестинация и потенциално дори на кръвни тестове за COVID-19, прогнозират световните медии. Някои летища като Хонконг и Виена тестват пътници за коронавирус с кръвен тест, преди да им бъде позволено да влязат в страната.

Въпреки че няма стандартни решения за извършване на такива тестове и скрининг като задължителни, летищата и авиокомпаниите настояват за единни разпоредби. Не е ясно кой ще е отговорен за проверката на температурата на пътниците и други симптоми на Covid-19, например.

През следващите месеци секторът ще се сблъска с постепенно завръщане, като пътуването вероятно ще се върне първо на вътрешните пазари, след това към най-близките съседи на дадена държава, преди да се разшири в региони, а след това накрая през континентите, за да приветства връщането на пътуванията до дълги международни дестинации. Световният съвет за туризъм смята, че по-младите пътници във възрастовата група 18-35 години, които изглеждат по-малко уязвими към COVID-19, също може да са сред първите, които отново започват да пътуват.

Според Глория Гевара, президент и изпълнителен директор на Съвета, пътуването в „новата нормалност“ изисква координирани действия, включително нови стандарти и протоколи, „за безопасен и отговорен път към възстановяване за глобалния пътнически сектор, тъй като потребителите отново започват да планират пътувания“.

Но дори и с протоколи и стандарти, биометрични системи, имунитетни паспорти и най-добрите намерения за безопасен път към възстановяване, бъдещето на пътуването, както обяснява Нираж Чокши от New York Times, все още е мрачно: „Голяма част от света е затворен за бизнес и няма налична широко достъпна ваксина, може да минат месеци, ако не и години, преди авиокомпаниите да извършат толкова полети, колкото преди кризата. Дори когато хората започнат да летят отново, индустрията трябва да се промени, колкото и след терористичните атаки на 11 септември. “

И в процеса, който вече се случва, някои авиокомпании, особено по-малките, ще бъдат тласнати към фалит или ще станат цели за поглъщане.

„Опасенията на потребителите от улавянето на вируса в претъпкани самолети могат да доведат до пренастроени места. Превозвачите могат първоначално да примамват предпазливите пътници с отстъпки, но ако не успеят да запълнят полети, могат да прибегнат до повишаване на цените на билетите. “

За Дейв Калхун Ин, главен изпълнителен директор на Boeing, в опасност са не само по-малките авиокомпании. Той смята, че нивата на пътническия трафик няма да се върнат на 100%. Те дори няма да бъдат върнати до 25%, а може би до края на годината – до 50%.

- реклама -