дезинформация, фалшиви новини, хибридна война, манипулация

На фокус във FN: ДНК на дезинформацията и хибридната война – начин на употреба

Както се казва: „Не са компютри, а компоти и не е баба дала на войника, а балада за войника“!

На вас стана ли ви ясно каква е връзката между къщата в Барселона, бутикът на една дама и разследването за пране на пари? Срещу кого се води, какво се търси и каква е връзката с Бойко Борисов?

Да подчертаем: За момента е ясно, че испанските служби разследват произхода на 5 млн. евро, инвестирани през 2013 г. в имоти в Барселона. Другият факт е, че родната ни прокуратура се самосезира по случая и ще поиска официална информация от испанските власти.

Какъв е поводът за безкрайно повтарящата се мантра на тема: „Държавата ще ни отнема децата“?

И ако можем да предположим, че в случая с „нападението“ срещу Борисов ще се разминем с шум за три дни, то подклаждането на истерията около Закона за закрила на детето (нероден), добива вече застрашителни размери. Още по-плашещото е, че няма сила, която да убеди разтревожени родители, че тезата за отнемане на деца без съдебна заповед е несъстоятелна. Каква е връзката между тези две „медийни сензации“?

Откъде тръгва всичко?

Ето две прости дефиниции:

Хибридна войнане се обявява официално и не се води (поне не се признава) от регламентирани играчи (държави), а специалните служби на държавите използват неконвенционални средства – инфилтрация в информационната среда на други държави, подклаждане на паника, финансиране на нарочно създадени политически субекти с цел промяна на външнополитическата линия на набелязаните противници и войната не се „печели“, или поне не в традиционния смисъл на думата.

Дезинформациягрешна или неточна информация, която е разпространена умишлено. Понякога се нарича „черна пропаганда“. Може да включва разпространението на подправени документи, ръкописи и фотографии, или разпространяване на злонамерени слухове. Наред с това дезинформацията включва и изкривяване на вярна информация по такъв начин, че да я направи безполезна.

В частност, американският философ, политически активист и професор лингвистика в Мaсачузетския Технически Университет Ноам Чомски е описва десет начина за манипулиране на общественото мнение.

Без да навлизам в детайли ще спомена само някои от тях, които кореспондират пряко с това, което се случва в България понастоящем:

 – Стратегия за отвличане на вниманието.

При тази техника съзнателно се отклонява съзнанието на хората от истинските и важни социални проблеми, превключвайки ги към теми, които нямат реално значение и играят ролята на чист пълнеж. Целта на порочната практика е да не остава време за размишление и анализ, така че индивидът да приема за даденост всичко което му поднесат.

– Създаване на проблем, последван от начини за решение.

Създава се проблем или събитие, представено така, че да предизвика реакция сред хората, така че те самите да поискат да се вземат мерки.

– Атакуване на емоционалния аспект вместо мисленето на човека.

Въздействието върху емоциите е изпитан, ефективен метод, който има за цел да гарантира, че ще се блокира способността на хората да правят рационални анализи и избори, както и на способността им за критично осмисляне на събитията. От друга страна, използването на емоционалния фактор може да отвори вратата към подсъзнанието, за да се вкарат там мисли, желания, страхове, притеснения и мнения, както и постоянни норми на поведение.

И така нататък…

Добавете към това възможностите на съвременните технологии!

Употребата на социалните медии с цел манипулиране на общественото мнение е сериозен проблем в цял свят, показва научен доклад на Интернет института Оксфорд.

В документът вече се говори за „кибер армии“, впрегнати да ви убедят в една или друга кауза. Учените от Оксфорд изследват също как кибер войските използват различни комуникационни стратегии за манипулиране на общественото мнение, например създаване на дезинформация, масово докладване на съдържание или на профили, използване на стратегии за злоупотреба като тролинг, доксинг (разкриване на лични данни) или тормоз. Звучи ли ви познато?

В този смисъл България не е самотен остров на спокойствието.

Свидетели сме на буквално ежедневно обливане с фалшиви новини, чиято цел е да ви промият мозъка.

На какво се разчита?

Най-вече на масовия мързел да се провери тази или онази информация. На ниско образование, на лековерието и псевдо авторитетите.

До степен, в която една лъжа се превръща в безусловна истина! Истина, която изкарва хората на улицата, а оттам се превръща в криза, тумор, чрез който общественото мнение отхвърля едно или друго решение или политика. Че как да обясниш на баба Пена от Чупрене, че приемането на еврото е добро за България, при положение, че съседката й вече е прочела всичко по темата във Фейсбук. Не! Борисов е маскара, има си къщата в Барселона и хич не му е до размера на пенсията на баба Пена в евро. И т.н. и т.н….

За съжаление, значително по-лесно е да включиш телевизора и да получиш отговорите наготово. В задачата се пита: Колко критичен и недоверчив можеш да бъдеш към това, което ти се поднася? А това зависи от личната любознателност и коефициент на интелигентност!

А кой има полза от това, което се случва у нас… Оставаме да прецените сами!

–––––––––––

Отговорни ЗАЕДНО!
#ОстаниВкъщи – спаси животи!
FlashNews.bg

Всичко за коронавируса тук

- реклама -