На фокус във FN: Би Би Си със статия за България – световният лидер в производството на лавандулово масло

От меката на маслодайните рози България постепенно се превръща в меката на лавандуловите поля. Британската новинарска корпорация Би Би Си посвети специален анализ на страната ни като водещ световен износител на лавандулово масло.

„Ако мислите за лавандула, в съзнанието ви изплуват живописните лилави полета на Прованс, Франция…“, започва статията.

„През последните години България, бивша комунистическа страна в Източна Европа, изпревари Франция, и стана световен лидер в производството на лавандулово масло. В сърцето на българската Розова долина, в подножието на Балканската планинска верига, всяка късна пролет полетата около малкото селце Търничени стават лилави.“

сн. БГНЕС

Като основна причина България да изпревари Франция в износа се посочва бактериална инфекция, която унищожава лавандуловите насаждения в Прованса.

„Евтината работна ръка, добрият климат и дългата традиция за отглеждане на лавандула са основните предимства на България“, споделя Криштоф Гловачки, икономист от Центъра за социални и икономически изследвания.

сн. БГНЕС

Според данните за заплащането на труда – в България ай-ниски в Европейския съюз – 6,00 евро, в сравнение с 36,60 евро във Франция. Най-големият потребител на лавандулово масло в света са САЩ. Но България изнася основно за Германия, Франция и Австрия.

Въпреки че в момента България държи челното място по износ, Франция съвсем не се е отказала отново за си го извоюва.

„Френското масло има флорален, плодов и камфорозен аромат с горната нотка на ароматен ликьор“, казва Трейси Смит, мениджър на глобалните аналитични науки в Treatt, фирма за аромати в Обединеното кралство.

„Българското масло понякога може да бъде описано като флорално и плодово, но по-малко свежо, с леко груба тревиста нотка. Френската лавандула с най-висок клас AOP трябва да се отглежда на минимум 800 м надморска височина.“

Смит добавя, че нейната фирма купува много повече българска лавандула, отколкото френска, заради по-ниската цена.

„Ако ще създавате фин аромат, тогава бихте искали най-добрата лавандула. Ако създавате аромат за измиване на ръце, тогава българската лавандула е с предимство. Тя е много, много по-евтина.“

- реклама -