На фокус във FN: Българските превозвачи се готвят за мощен отпор на пакет „Мобилност“. Ще ги чуе ли ЕП?

превозвачи протест мобилност парламент комисия
Български превозвачи ще протестират в Брюксел на 10 януари, когато транспортната комисия на ЕП гласува т.нар. пакет „Мобилност“.

Всички български асоциации в сферата на тежкотоварните автомобилни превози ще се включат в пътуването до белгийската столица.

Това съобщи за БГНЕС изпълнителният директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България Димитър Димитров.

„Основният проблем в предвидения пакет е връщането на водачите и камионите в страната на регистрация. Това означава, че нашите превозвачи трябва да се приберат до България, независимо че фирмата може да има бази в Европа. Нашата идея е всички евродепутати да се запознаят с последствията от този пакет, а не без да знаят какво гласуват цели парламентарни групи просто да вдигат палци нагоре и надолу“, смята Димитров.

Друг текст, срещу който протестират нашите фирми е „равно заплащане за един и същи труд, на едно и също място“.

Това означава шофьор, който е в определена държава да получава минималната ставка за съответната страна.

„Дотук звучи много добре. Но на практика – ако българска фирма извършва услуга между Франция и Германия, в месеца 720 часа шофьорът ще бъде на територията на една от двете страни. При средна ставка 10 евро на час, това означава, че той трябва да получи от българския си работодател 7200 евро командировъчни. Никой шофьор – нито във френска, нито в немска фирма, взима тези пари. Взимат между 2000 – 2400 евро, колкото и нашите шофьори“, обясни Димитър Димитров.

Ако пакетът бъде одобрен в този си вид, голяма част от българските превозвачи ще бъдат принудени да се пререгистрират в други страни от ЕС. От това ще загуби единствено бюджетът и икономиката на България“,убеден е Димитър Димитров.

След гласуването в транспортната комисия на ЕП, пакетът ще влезе за гласуване и в пленарна зала. Оттам идва ред и на триалога Европейска комисия – отново Европейски парламент – Съвет на Европа, където пак ще се чуе мнението и на българския транспортен министър Росен Желязков.

В Брюксел ще бъдат само тежкотоварни превозвачи, автобусите няма да се включват в протеста, но изцяло подкрепят колегите си. Браншът е в готовност всеки един момент да излезе на улицата, когато се наложи.

Това каза от своя страна председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова. Тя също е убедена, че промените в пакта ще доведат до срив в приходите на икономиката ни.

С два чартърни полета сутринта на 10 януари за Брюксел ще отлетят 360 шофьори, организирани от Съюза на международните превозвачи у нас, за да участват в протеста на пл. „Люксембург”.

Очаква се българската група да нарасне до 600 души.

Чартърните полети, уговорени с България Еър, са организирани от СМП, но протестиращите си заплащат двупосочния билет до Брюксел и обратно до София вечерта. Това съобщи Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на международните превозвачи.

В протеста са потвърдили участие превозвачи от Полша, Унгария, Румъния и Литва. Други евентуални участия ще има от Хърватия, Словения, Латвия и Естония. Превозвачите имат подкрепата на колегите си от Ирландия и Малта. Само Португалия в последния момент е променила решението си и според Йордан Арабаджиев това се дължи на факта, че всеки търси бизнес интересите си, а така нареченият план Макрон ще направи конкуренцията от Източна Европа значително по-слаба.

„Ще пеем, ще говорим, искаме да информираме и обществото на Белгия по какъв начин са конструирани тези текстове и как под претекста, че това всичко е в полза на шофьорите, на социалните права, се приемат текстове, които целят да унищожат транспортния бизнес в Източна Европа“, заяви Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на международните превозвачи.

Засега вариант Б не се обсъжда, всички усилия са насочени да не се приемат рестриктивните спрямо превозвачите от Източна Европа текстове. Наскоро в Пловдив евродепутатът Ангел Джамбазки каза, че е създадена лобистка група от евродепутати от засегнатите страни, които опитват да предотвратят гласуването в настоящия Европарламент.

Арабаджиев също подчерта, че се разчита повече на новия парламент на Европа след изборите през май и тези текстове да се разглеждат в началото на новия мандат. Той изрази умерен песимизъм относно развитието на нещата, но каза, че правят всичко възможно да защитят интересите на българските превозвачи.

Дали обаче Европа ще ги чуе, предстои да видим.