Трудовата книжка, такава каквато я познаваме, вече отива в историята. Тя ще е онлайн. Това се предвижда в промени в Наредбата за трудовата книжка и стаж. Правителството предлага и нова Наредба за реда и данните, необходими за вписване в регистъра на заетостта.
Приемането на новата наредба е свързано с промените в Кодекса на труда. С тях се предвижда премахването на хартиената трудова книжка и
вписването на данните относно трудовите и служебните правоотношения
в регистър на заетостта.
След 1 юни 2025 г. работодателите следва да вписват данните относно трудовите правоотношения в
регистъра на заетостта, който ще се изгради и поддържа
от Националната агенция за приходите. С Наредбата ясно се регламентират обема на информацията и сроковете, в които работодателите и органите по назначаване следва да подават данни. Регламентиран е и редът за достъп до информацията в регистъра от правоимащите лица.
В наредбата е записано, че електронен трудов запис е електронен документ, с който се подават данни и обстоятелства,
свързани с трудовата дейност на работника
и служителя и данни за служебното правоотношение на държавния служител.
НАП може да извършва служебно вписване на данни за прекратяване на трудово или служебно правоотношение. Или заличаване на данни в него.
Работодателят ще подава електронен трудов запис с данни за началото на изпълнението на трудовия договор преди постъпване на работа на работника.
Същият срок важи и при влязло в сила съдебно решение,
В съответствие с промените в Кодекса на труда се променя Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж.
След 1 юни 2025 г. тя ще регламентира единствено въпросите,
свързани с трудовия стаж, доколкото отпада задължението за вписване на данни в хартиената трудова книжка, пише още в проекта на МС.
Източник: pariteni.bg