Венеция

Може ли Венеция да се спаси от собствената си популярност?

Може ли Венеция да се спаси? Местните твърдят, че се удавя, но не под надигащите се води на Адриатика, а от туристическия поток.

20-ти век донесе на най-известния архипелаг в света ново летище, нов круизен терминал и дори нови железопътни линии през стария мост, свързващ Венеция с италианскaта земя. Градът вече се посещава от 30 милиона туристи годишно. Жителите му твърдят обаче, че това е повече, отколкото капацитетът може да понесе.

Още през 2015 г. ръководителят на Италианския фонд за околната среда Андреа Карандини заяви, че Венеция е разбита от масовия туризъм.

„Венеция сега има 50 000 жители – една трета от това през 18-ти век – и въпреки това се посещава от 30 милиона туристи годишно“, каза тя.

Има ли добро време да посетим Венеция?

През 2015 г. беше гласувана забрана за круизни кораби, плаващи по живописния канал Giudecca във Венеция. Пристигането на тези масивни туристически плавателни съдове не само уврежда каналите и кейовете. Два или три такива означават, че повече от 10 000 пасажери ще се разхождат по тесните площади на Венеция.

Само три месеца след влизането на закона в сила той е отменен от регионалния административен съд.

По-рано тази година кметът на Венеция Луиджи Брюнаро предложи система за издаване на билети за достъп до района около площад Сан Марко.

Той е основният площад на Венеция, наречен от Наполеон „ателието на Европа“. Там се разполагат много от най-известните забележителности.

„Може би по-ефективно би било окуражаването на посетителите да посещават Венеция през делничните дни, както и в периода от октомври до април. Пренаселено е особено през събота и неделя (от май до септември). Трябва да се постигне съгласие с круизните компании да водят туристи през всички делнични дни, а не само през почивните.“

Опашки от туристи

Кметът Брунаро също предложи да отвлече вниманието на туристите от определени райони, където има твърде много посетители. Пример за това е Рива дел Шиавони. Това е историческия кей, на който пристигат чуждестранни пътници до Венеция преди построяването на железопътния мост през 1846 г. Той може да поеме много посетители през лятото, редящи се на дълги опашки и чакащи своя ред.

Във Венеция има 6 сестиери, но повечето туристи така и не виждат Кастело и Канареджо, където се намират някои от най-красивите църкви в архипелага.

В друга насока, през месец юни се предлага да се забрани строенето на нови хотели. Местните жители са свикнали да виждат как домовете им се продават, за да бъдат превърнати в скъпи ресторанти и места за отсядане.

„Живеенето във Венеция става все по-трудно. Хранителни магазини, месарници, пекарни и книжарници затварят, за да дадат място на магазини за сувенири. Венеция става все по-скъпа“.

Част от проблема е, че поддържането на един от най-красивите исторически градове в света е много скъп бизнес.

Част от Двореца на дожите беше покрит с реклами на Bulgari, италианска компания за бижута и парфюми, за да се съберат средства за възстановяването му. Тази година романтичният мост Риалто е затъмнен от реклами на Diesel.

Запазване на истинската Венеция

Венеция се нуждае от туристически приходи, ако иска да оцелее. Посетителите не искат градът да се разпадне пред тях. За Джонатан Кийтс, председател на британската благотворителна кампания „Венеция в опасност“, целта трябва да бъде запазването на Венеция като място на голяма красота, където живеят истински хора.

„Планът трябва да включва управление на туризма, налагане на по-високи туристически данъци, въвеждане на данъчни облекчения за малките предприятия и благоприятстване на достъпни жилища“, казва Кийтс.

Как най-добре да се запази духът на италианския град ще бъде обсъдено през юли от Комитета за световно наследство на ЮНЕСКО.

Въпреки това, градът ще гласува, за да спре континента да има водещата дума за това, което се случи през октомври 2017 г. В крайна сметка може да са венецианците, които ще спасят плаващия град в дългосрочен план и ще предопределят по-нататъшното му развитие.

- реклама -