Могат ли детските играчки от картон да изместят пластмасата?

Могат ли детските играчки от картон да изместят пластмасата? Стремежът на Европа към въглеродно неутрална и кръгова икономика я кара да преосмисли използването на пластмасите, въпреки че те са важен материал

в нашата икономика и ежедневие.

Така се ражда и Стратегията за пластмасите на ЕС, която има за цел да допринесе за постигането на Целите за устойчиво развитие до 2030 г., целите на Парижкото споразумение за климата и целите на индустриалната политика на ЕС, предаде БТА.

Индустрията на играчките е най-интензивният ползвател на пластмаса в света,

пише в доклад на Програмата на ООН за околната среда (UNEP), публикуван още през 2014 г. Според някои оценки 90 процента от играчките,

които се предлагат на пазара,

са направени от пластмаса. Изследователи от университета ДеПол (DePaul University) в Чикаго анализират през 2022 г. отпечатъка на играчките върху околната среда и посочват, че 80 процента от играчките в световен мащаб завършват на сметищата, в океаните или се изгарят.

Друг доклад на Програмата на ООН за околната среда от 2023 г.,

фокусиран върху химикалите в пластмасите, заключва, че те трябва да бъдат разгледани като част от текущите глобални действия за борба със замърсяването с пластмаси.

Докладът идентифицира десет

приоритетни сектора на употреба, в които химикали, предизвикващи безпокойство, са открити в пластмасови продукти, включително играчки и други продукти за деца, опаковки, електрическо и електронно оборудване и др.

Във връзка с това започва все повече да се говори за алтернативи.

Такава алтернатива предлага Жени Илиева, собственик на фирма за производство на картонени изделия от близо 25 години и майка на две деца. Пред БТА тя разказа, че ѝ се е налагало често да е едновременно и майка, и да работи.

Фирмата на Илиева произвежда картонени стелажи.

Един ден, докато гледа сина си, ѝ се налага да одобри един стелаж от вкъщи, на който впоследствие решава да нареди фигурките на детето.

Това се превръща в спасение

от разпръснатите из цялата къща играчки. На стелажа детето бързо намира точно фигурката, която търси, без да се налага да изсипва всички играчки от голямата пластмасова кутия.

Така започва историята на Жени с приложението на картона при децата –

с производство на шкафове за подреждане на играчките.

После идва идеята за къща, ракета и се стига до серийно производство.

Ние произвеждаме и продаваме продукти, а не играчки. Когато попаднат в ръцете на децата, те стават индивидуални, всяко ги украсява по собствен начин. Така се ражда и името на компанията – „Моята играчка“, разказа Илиева.

По думите й тя е единствената такава за българския пазар.

В световен мащаб такъв тип играчки се произвежда в САЩ и Австралия, а България тепърва прохожда. Продуктите са съобразени с тенденцията за зелени играчки – те са направени с грижа за околната среда и са напълно биоразградими.

Те могат и да се върнат на производителя за рециклиране, тъй като цикълът на производство е затворен.

Илиева подчерта, че родителите са тези, които избират как да растат децата им, и това не трябва да бъде само с телефоните и дигиталните устройства. Според нея онлай общуването не е най-доброто за децата и родителите все повече разбират това.

Нейните клиенти са хора, които искат детето им да учи, докато играе.

„Това, което искаме да направим, е да развием мисленето на децата, въображението им, да стават все по-креативни и да могат да се съсредоточават в едно нещо“, обяснява тя.

По мнението на Илиева за да се случи промяната, трябва да мине време. Всеки магазин за детски играчки сега е пълен с пластмаса. По думите й

производителите на тези играчки трябва да започнат да се насочват

към използването на друг тип материали, например биоразградими пластмаси.

„За това ще започне да се мисли в близките години и съм сигурна, че ще има някакви забрани“, казва Илиева.

Тя определя тази своя дейност като хоби и малка кауза. Иска да разпространи този вид продукт, защото вярва, че ще е изключително полезен за децата.

На въпрос дали имат планове за излизане на външен пазар Илиева споделя, че в момента са в преговори с „Амазон“, но нейната цел не са толкова чуждите пазари. Целта ѝ е българският пазар.

„Нашите деца да се махнат от телевизорите и да играят с продукти,

които ги правят креативни, умни, да са психически и физически здрави и да се развиват от най-ранна детска възраст“, е мечтата на Жени. Тя е уверена, че световният пазар ще дойде.

- реклама -