Мащабна реформа в управлението на чистотата в Пазарджик:
общината прави свое предприятие
Община Пазарджик стартира мащабна реформа в сметопочистването и
сметоизвозването с цел подобряване на качеството на услугите и ефективното
управление на отпадъците.
През последните 15-20 г. общинските услуги в областта на чистотата
не отговарят на нуждите
на жителите на града. Макар нововъведените „зелени патрули“ да успяват да
дадат конкретна картина на чистотата и да водят до намаляване на незаконните
сметища и локалните около контейнерите, проблемът с цялостната чистота в
общината остава.
Ситуацията в града и в населените места продължава да бъде далеч от равнищата,
които се очакват от един областен град.
В същото време съществуващите договори със сметопочистващите фирми
обременяват бюджета на общината с прекомерни разходи, които не съответстват
на ниското качество на предлаганата услуга.
За да се справи с този дългогодишен проблем, след изтичане на действащите договори
със сметопочистващите фирми общината предложи, а на извънредна сесия на 8 май
т.г. общинските съветници одобриха проекта на ръководството да бъде създадено
ново общинско предприятие „Чистота“.
То ще поеме всички дейности, свързани със сметопочистването и сметоизвозването.
Тази стъпка ще позволи по-строг контрол над процесите, значително подобряване на
качеството на услугите, повишаване на оперативната способност на служителите на
всички нива, значително скъсяване на времето, необходимо за реакция и оптимизиране
на разходите.
С този мащабен подход общината ще спести милиони левове годишно, които до момента
се плащат под формата на ДДС и търговска печалба на частни фирми. Спестените средства,
които съставляват близо 40% от общите разходи за сметопочистване, ще бъдат насочени към:
- закупуване на модерна сметопочистваща техника, отговаряща на съвременните нужди
за ефективност и скъсяване на необходимото време за почистване на откритите площи;
- нови контейнери, които да заменят морално остарелите, както и да подсигурят покритие
на незаложени критични точки по населените места;
- внедряване на иновации в управлението на отпадъците, в това число софтуер, който може
да проследява и измерва в реално време количеството отпадъци по контейнерите, какво
количество е събрано и транспортирано до депото.
Част от средствата, необходими за реализация на реформата, ще бъдат осигурени чрез наскоро
поискания кредит за покриване на досегашните дългове и ще бъдат насочени за закупуване на
оборудване, което ще гарантира ефективното стартиране на предприятие „Чистота“.
В общинския съвет се внася нова наредба за общинските предприятия, а впоследствие и
устройствен правилник на ОП „Чистота“. Средствата за инвестицията ще бъдат включени в
бюджета на Пазарджик и в план-сметката за разходите, свързани с отпадъците за 2025 г.
Със създаването на „Чистота“ общината ще се стреми с пълен контрол да сложи край на
остарелите практики в сметопочистването и да открие нова ера на модерни и ефективни
услуги, които ще осигурят чиста и добре поддържана градска среда за всички жители.
Предвижда се най-рано през 2026 г. предприятието да заработи на пълен капацитет,
като ще бъде закупена специализирана техника и необходимото количество контейнери за
сметосъбиране. Общината ще разполага със собствен автопарк от почистващи и извозващи
машини, които се предвижда да бъдат поетапно закупени. Част от техниката ще бъде нова,
но ще има и обновени втора употреба.
За очакваните резултати ще допринесе и мащабна нова инфраструктура от контейнери – 378 броя
затворени контейнери с кубатура от 2,2 до 3,5 куб. м, 850 контейнера тип „бобър“, 3000 броя кофи,
както и около 30 превозни средства и специализирана техника – две автоматизирани
сметосъбирачки за подземните контейнери, а за бобрите – два нови сметовоза с вградени
джипиеси и три броя употребявани.
Както и две големи метачки (до 6 куб. м), два броя малки (за 1,1 кубика „бобри“), един контейнеровоз
за строителните отпадъци, един 18-тонен самосвал (употребяван), по един комбиниран и челен
товарача, малки електрокари, две употребявани цистерни с вместимост по 6 куб м, с гребло, всяка.
Предвидени са вакуум цистерна за шахти,
малки самосвали за придвижване на екипите, софтуер и хардуер за проследяване, който трябва да
управлява целия процес.
Проектът на общинското ръководство е към предприятието по чистотата да бъде включен и отдел,
който ще отговаря за зоопарка в парк-остров „Свобода“, както и два отдела – по сметопочистване и
сметоизвозване.
Закупуването на техниката ще бъде осигурено с 5 млн. лв. от последния общински кредит, като
идеята е той постепенно да се изплати само от икономиите, които ще се направят със създаването
на „Чистота“.
Към момента Пазарджик
плаща над 17 млн. лв. годишно на фирмите, които чистят и извозват сметта
Зам.-кметът Любомир Гечев поясни, че камионите, които ще извозват сметта, ще използват
собствен кантар – по този начин ще се избегне и манипулацията за количеството.
Към момента камионите се теглят при пристигането им на депото и няма начин да се оспори
количеството, което постъпва там за обработка.
Всички камиони, контейнери и други съоръжения за сметопочистването, миенето на улиците и
сметоизвозването, ще имат тракери. Те ще подават информация за това къде се намират машината
или контейнерът и колко за пълни.
По този начин освен добър контрол ще има по-добро планиране по извозването на сметта.
Създаването на предприятие „Чистота“ е административна реформа, която не е непозната на
множество български и европейски градове. Тя е резултат от фокуса на община Пазарджик да
осъществява качествена услуга и контрол върху едно от най-важните звена в живота на всеки град.
Ръководството на общината цели да сложи край на десетилетия на компромиси, на
безотчетността
и липсата на резултати. Чистота, контрол, съвременни технологии и ясна отговорност са ясните
стремежи на всяко отговорно управление и жителите на Пазарджик заслужават най-накрая да
живеят в подредена и чиста градска среда.
Общината дава силен сигнал, че няма да допусне повече да се плаща скъпо за посредствени услуги.








