хората българи Тренд самота проучване въпроси бедност

„Маркет линкс“: Повишава се доверието в правителството

Оценката на българите е, че правителството се справя със ситуацията около вируса.

Същевременно удовлетворението от развитието на държавата започва да се приближава до нормалното ниво, отчитано преди епидемията от коронавируса.

Това показват данните от националното проучване на социологическата агенция „Маркет линкс“ и bTV.

Изследването е направено в периода 27 май – 3 юни.

„Нагласите се променят в позитивна посока след най-ниската точка, която отбелязахме през март. В сравнение с края на миналата година обаче все още не сме постигнали този оптимизъм за това как се развива държавата“, обясни социологът Добромир Живков в ефира на телевизията.

52% от участниците в допитването са с негативна нагласа спрямо това как се развива материалното състояние на домакинствата, 39% са с позитивна. Преди коронавируса тенденцията е била обратна, като позитивизмът е надделявал.

Същевременно е налице повишаване на доверието в институциите особено в държави, които минаха по-леко през първите три месеца на кризата. И в България се отчита такова повишение. Доверието към правителството е нараснало с 5 до 7%, в съдебната система и в Народното събрание – с 6-7%.

При електоралните нагласи също има промени, отчитат от „Маркет линкс“.

Подкрепата за ГЕРБ нараства значително. Заради силната роля на премиера и на правителството по време на епидемията се наблюдава повишение с около 7-8 пункта за ГЕРБ. Подкрепата е 28%.

Големият губещ в момента е БСП – с 21% подкрепа, показва изследването. А и медийното присъствие на всички политически сили и интереса към тях са изместени от темата за коронавируса.

ДПС и „Има такъв народ“ – партията на Слави Трифонов, са с равни проценти – 8%.

Резултатите са прогнозни особено за „Има такъв народ“, тъй като партията получава подкрепата на много млади хора, но пък те не гласуват много. Според Живков тяхната активност е най-голямото предизвикателство.

Изследването показва още, че ДБ е със 7%, ВМРО – едва с 3%, а 18% от анкетираните не знаят на кого да дадат подкрепата си.

- реклама -