Мариан Колев от Българската ритейл асоциация пред FN: Какво загубиха търговците в моловете, които затвориха при пандемията?

Два месеца моловете останаха затворени заради коронавируса, магазините в тях също.  Две седмици след отварянето на обектите им те отчитат малко клиенти и много натрупани загуби.

Как ще работят и какви загуби търпят, отговорите от Мариан Колев от Българската ритейл асоциация.

Успяхте да да върнете клиентите, имате ли обороти?

Имаме някакви обороти, част от клиентите се завърнаха. В никакъв случай те няма да се завърнат в следващите 6 месеца. Това не е неочаквано поради ред причини. Заради това, че много от хората предпочитат да не излизат от вкъщи, въпреки че падна забраната. Заради това, че е некомфортно да се пазарува на два метра един от друг. Много хора вече нямат и пари да пазаруват. Тепърва ще видим като цяло спада дали е 10-15 процента или пък 50%.

 

Какво се случи на наемите на магазините в моловете? Имаше ли опрощаване, или пък разсрочване?

След кратки или по-дълги преговори наемодателите приеха нашата теза,че няма как да им платим като не сме работили. Те искаха да изкарат, че ползваме обектите за складове, но ние в нашите договори имаме текст, че използваме помещенията само за магазин. Има още, които се пазарят. Но трябва да отстъпят. Други искат да го отсрочваме, но и това е несериозно. По отношение на сервизната такса има спорни точки и ние ги изясняваме.

Колко е сервизната такса и ще я плащате ли?

Тя е средно 6-8 евро на квадратен метър. Част от наемодателите се опитват да убедят наемателите, че са били отворени заради аптеки и банки, затова трябва да плащате сервизна такса. Това едва ли ще мине в съда. Сервизната такса е когато мола дава услуги на наемателя, свързани с договора на наем за търговска дейност. Ние като не работим, те няма какви услуги да предоставят. Повечето от моловете проявиха разбиране. Много джентълменски някои молове просто поискаха само 1 евро за охрана на квадратен метър.

Знаете ли с точност какви са загубите ви?

Всеки търговец знае. Ние не си ги казваме. В моята фирма обаче загубите са 450 хиляди лева, чиста загуба и не можем да ги компенсираме. Не участваме в мярката 60/40.  Има хора, които си пуснаха работниците, други работеха на смени. Няма фирма без загуби. Тепърва загубите ще се увеличават.

Имате ли проблем с разваляне на договорите за наем?

 

Много от наемодателите са предвидили неустойки в размер на дължимите суми до крайния срок на договора. Понякога става въпрос за 5-7 години. Редно е търговците, които и да получат отстъпки от моловете, ако не могат да управляват дейността си, да имат право да прекратят договора. Ние искаме неустойката при прекратяване на договора да е наема за 3 месечни. Така предлагаме ние от Асоциацията. Сега в договора е записано всички наеми и сервизна такси до края на договора. Той може да е много години. Не трябва наемателите да стават роби и заложници на наемодателите.

Искате намаляване на работното време, какво ще спечелите от това?

Сега и да дойдете в мола след 20 часа няма хора. Трима или пет души има. Искаме намаляване на работното време и магазините да затварят в 20:00 ч., вместо в 22:00 ч. Това ще намали разходите им за осигуряване на работна сила и ще осигури повече време за дезинфекция.

- реклама -