Максим Бехар, дебат, партии поведение, социални мрежи

Максим Бехар за FN: Дебати, но с избирателите в социалните медии

Въпросът за лидерския дебат между Корнелия Нинова и Бойко Борисов получи своя отговор след разгорещена полемика. Щабовете на двете партии и самите лидери така и не успяха да се разберат за формата и, най-вече за това, имат ли експертите място в битката на „титаните“. Обърнахме се към PR експерта Максим Бехар, за да разберем има ли дебатът голямо значение за електоралните нагласи или, както се казва, всичко е „много шум за нищо“. Вижте мнението на специалиста.

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Максим Бехар

Максим Бехар е водещ български PR експерт, президент на Световната PR организация и управител на M3 Communications Group, Inc., PR Агенция на годината в България за 2016 година. Той е световнопризнат експерт по PR и член на десетки международни бордове и организации в този бизнес.

FN: Каква е функцията на преките дебати между лидерите на партии?

Естествено, че именно лидерите на партии, особено в България, трябва да бъдат тези, които да дебатират. Всеки може да извади отнякъде десетина експерти, кой от кой по-умни и начетени, и те да се замерят от екрана с цифри и сложни дефиниции. Нещата в силните партии са така сложени, че всичките тези експерти след изборите ще гледат в очите лидерите си и послушно ще им пригласят. Не казвам, че това е лошо, но ако лидерите ще управляват, то да бъдат така добри да се „сражават“ лично. Не само с концепии, доколкото ги имат, или с обещания, но и с присъствие, с влияние върху аудиторията.

FN: Какви са протоколът и организацията в САЩ, в Европа?

Няма строг протокол. Просто трябва да бъде лидерски дебат, нищо повече. Лидерите трябва да са сами, за да могат избирателите да сравняват. Нищо повече.

FN: Има ли писано или неписано правило в българската практика за организация на лидерски дебат?

Няма и не може да има. В далечната 1994 г. бях първият водещ на предизборни дебати в цялата българска история. Тогава Централната избирателна комисия беше въвела унизителни и дискриминационни условия – една от партиите имаше 6 минути, за да си изложи концепциите, другата – ако не се лъжа – 3 минути, а третата, и това беше ДПС – имаше 30 секунди за концепция и 6 секунди за отговор. Тогава Теди Москов направи един скеч в прочутата си поредица „Улицата“ и отговорът (за 6 секунди) на ДПС беше винаги един и същ – „Аман!“. Ами… то си беше точно за аман! Правилата трябва да са прости – пълна равнопоставеност и свобода всеки да може да убеди избирателите си, че е по-добрият лидер.

FN: Доколко такъв дебат влияе на електоралните нагласи?

Според мен – много. Не забравяйте, че правилото е – 93% от зрителите сe влияят от жестове, мимики и физиономии, само 7% – от текста или от съдържанието.

FN: Грешка ли е да се прави дебат в началото на кампанията, а не в края?

Дебат трябва да има – лидерски, естествено, поне три пъти през цялата кампания, за да може избирателите да следят своите канидати в различни ситуации.

FN: В моментната ситуация, диалогът между ГЕРБ и БСП през медиите какви сигнали дава към обществото?

Ако е за сигнали – никакви. Празни приказки, елементарни обещания, показване на мускули и нищо, което да предизвика революционна промяна в България. По отношение на политиката – точно такава е нужна. Вече посланията не дават резултати, защото идеологиите умряха безвъзвратно, няма разлика между ляво и дясно, има само популизъм и то поднесен твърде евтино и скучно.

FN: От PR гледна точка, какъв съвет бихте дали на предизборните щабове?

Да правят чудеса със социалните медии и ще спечелят. Всяка една кампания ще спечели чрез социалните медии. Нима трябва да се роди Тръмп в България, за да се сети някой, че Туитър или Фейсбук са най-силните канали за пряката комуникация с избирателите. Но да събереш послание в 140 знака се изисква супер професионализъм, а да направиш дълги и скучни постове във Фейсбук – само гимназиални познания по социални медии. Истината е в пряката комуникация с избирателите и то интерактивна – ако не си прав, ще го научиш веднага. Не вярвам в България да има предизборен щаб или политик, която да посмее да го направи. Защото точно там са истинските дебати. Всичко друго е шоу за пред екраните.

- реклама -