КЗП, Димитър Маргаритов, пътувания, коронавирус
Снимка: БГНЕС

КЗП: Не отменяйте пътуванията си, планирани за лятото и есента

В настоящата потребителска психоза около коронавируса рискът от спекулации със стоки и услуги се повишава.

Това предупреди пред БНР Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП).

Той призова към хладнокръвие, защото „към момента няма основателна причина да се променя потребителското поведение от гледна точка на набавянето на ежедневните стоки и услуги“.

В КЗП вече има над 20 жалби заради откази на туроператори да върнат пари при опит за отмяна на насрочени пътувания. Става дума за планирани за по-късно през тази година пътувания в рискови заради сегашната ситуация с коронавируса места.

„Основният спор, който се заражда и който ние като институция ще трябва да арбитрираме в някаква степен, е към кой момент можете да се откажете от пътуване, резервирано в място, където има възникнал форсмажор. Законът казва, че можете да отмените такова пътуване до последния момент преди тръгването, но не казва в кой по-ранен момент можете да го направите“, коментира Маргаритов.

Маргаритов съветва да не бързаме да отменяме планирани по-напред във времето пътувания.

Той уточни, че при извънредни и непредвидени обстоятелства, свързани със съответната дестинация, буквално до часа преди тръгване потребителите могат да прекратят договора за пътуване и да си получат обратно платените разходи.

Комисията за защита на потребителите е готова с годишния доклад за дейността си. КЗП е станала по-разпознаваема през последните години, смята Маргаритов.

През 2019 година подадените жалби и сигнали на потребители са били над 20 хиляди.

„Много търговци не се впечатляват от санкциите, защото те не са достатъчно високи, преглъщат ги, плащат ги и продължават нелоялни търговски практики с доста широк отзвук сред потребителите“, припомни Маргаритов.

По думите му нови разпоредби на Европейската комисия въвеждат за първи път универсално правило, според което държавите членки ще налагат за нелоялни търговски практики санкции, равни на процент от оборота. До момента това е било част само от конкурентното право.

В онлайн средата, където пазаруването става все по-популярно, има случаи на откровени измами и заплатени големи суми за доставка на различни стоки, които така и не пристигат, а извършителите на тези измами трудно могат да бъдат открити, отбеляза Димитър Маргаритов.

„Защото се оказва, че т.нар. електронни магазини са регистрирани на другия край на света и дори от разследващите органи са затруднени да издирят тези извършители. Това са най-фрапантните и най-опасните случаи“, коментира Маргаритов, който препоръчва да бъдем по-внимателни и при пазаруване през социалните мрежи.

- реклама -