Криза: По 300 шофьори на ден слагат газови уредби

По 300 шофьори на ден слагат пропан-бутанови уредби, а часовете в сервизите са изчерпани за дни напред, установи „Телеграф“. Причината е, че на фона на резкия скок на всички горива пропан-бутанът (б.а. – с официално име ВНГ – втеченен нефтен газ, познат още като като „автогаз“, „пропан“ или просто газ) през последната година е поскъпнал най-малко. Taка неусетно пропанът се превърна в най-евтиното гориво на пазара – първенство, което години наред се печелеше от метана (б.а. – с официално име КПГ – компресиран природен газ).

Мерак

По предположения на експерти около 300 инсталации на ден е капацитетът на официално регистрираните обекти с разрешително за автосервизна дейност за инсталиране на газови уредби. „Никой не може да ви каже колко е реалното число, тъй като по наши данни само около 20% от обектите, занимаващи се с тази дейност, са официално регистрирани“, коментира за „Телеграф“ Владимир Дочев, председател на Асоциацията на българските автогаз сервизи.

Цени

Съобразно средните цени по колонките в момента най-евтино излиза да се кара на пропан – 15 лв./100 км градско шофиране за автомобил със средно голям мотор. Веднага след това се нарежда дизелът, с който разходът на градско е около 26 лв./100 км. В този диапазон е и шофирането на бензин, което излиза около 28 лв./100 км при същите дадености за автомобила. Най-скъпо в момента излиза използването на метан, чиято цена скочи тройно за последните 12 месеца. С него разходът на градско по сегашните цени идва около 30 лв./100 км.

Ефект

Поради тази причина ефектът на пазара на автомобилните газови уредби е огромен. За пръв път от години насам интересът към метанови уредби е нулев и търсене за тях вече няма.  Същевременно търсенето на т.нар. газови инжекционни инсталации за фабрично бензинови автомобили е огромен, а всички сервизи в столицата и големите градове са със запълнени часове за дни напред. Поставянето на уредбата отнема един работен ден и излиза средно около 1200-1500 лв. в зависимост от вида на автомобила и двигателя. По-евтино е поставянето на уредбата на по-стари двигатели (преди 2009-2010 г.), докато цената се вдига, ако уредбата се поставя на модерни мотори. При тях и икономията не е толкова голяма, защото двигателят продължава да харчи около 20% бензин, обясняват експертите.

Бранш

Разликата в цените е толкова голяма, че е обърнала и традиционните предпочитания на таксиметровия бранш към метана. От няколко месеца насам таксиметрови водачи в общините с метанстанции масово премахват метановите уредби от колите си и слагат пропанови. „Тенденцията е масова, защото в нашия бранш се въртят много километри. Едно такси спокойно минава по 500 км на денонощие, ако се ползва на две смени. С такъв пробег и при настоящите цени инвестицията при някои водачи може да се избие за месец. За автомобилите, които правят около 300 км на ден, вложеното се възвръща за около два месеца“, информира Емил Игнатов, управител на една от големите столични такси компании „Радио СВ“. Впечатляващото в бранша е, че на пропан-бутан се конвертират дори и фабрично метанови автомобили. Тази операция не е възможна за всички метанови коли, но е достъпна за по-голяма част от опериращите в София и големите градове.

- реклама -