С повече настроение и по-щедри покупки посрещнахме Новата година, показва проучване на една от големите агенции за пазарни проучвания и е проведено през декември в потребителския панел на компанията.
Въпреки притесненията от кризата, оказва се по празниците сме пазарували и сме празнували повече, отколкото две години назад.
Проучването сравнява периода от 2020 до 2022 година и обяснява щедростта ни по Коледа и Нова година с въздържането и ограниченията при Covid пандемията.
Поради финансовите затруднения, много от нас са избрали по-евтини подаръци,
но за най-близките си хора.
Така всъщност са стеснили кръга от своите приближени и са преброили най-близките си хора, посочи в „Закуска на тревата“ изпълнителният директор на компанията Даньо Димитров:
„60 на сто от хората са планирали подаръци за до 4 човека през 2022 година, а 3 – 4 на сто от хората изобщо не са купували подаръци…“, каза още той.
Близо 30% от анкетираните започват планирането на подаръците още през ноември.
Други 60% се озовават в „празничната треска“ през декември.
Подаръци на кредит обаче са купували 12 на сто от анкетираните, докато преди две година те са били едва 3%. Като се прибавят и 30% пазарували с лични спестявания, числото е показателно за финансовите затруднения на повечето българи.
„От средствата, предвидени за подаръци, малка част са от заплата и лични спестявания, миналата Коледа 4 пъти повече хора са купували подарък с кредит, хората казват, че са станали по-разумни, около 4 на сто са си позволили скъпи подаръци и бижута“, поясни още Димитров.
И пак по традиция, най-много средства са заделяни за детските подаръци, заради народопсихологията на българина да осигурява най-доброто за децата.
Близо 40% са похарчени за детски играчки, конкурират ги единствено парите за козметиката.
По-малко са и осъществените ваканции в празничните дни. Най-често се празнува в тесен семеен кръг и традицията не е повлияна нито от пандемията, нито от кризата.