Красимир Вълчев, Корнелия Нинова, образование, министър,

Красимир Вълчев: Нинова да не си приписва заслуги, които не са нейни, а да направи нещо за образованието

Бившият министър на образованието и настоящ депутат от ГЕРБ Красимир Вълчев отправи критики към новия вицепремиер и министър на икономиката и индустрията Корнелия Нинова. По-рано днес тя си приписа заслугите за това, че кабинетът отпуска средства за образование и строеж на училища и детски градини.

Вълчев обаче е категоричен, че отпуснатите средства са по програма, започната по време на управлението на ГЕРБ още през 2020 г. Той препоръча на Нинова вместо да си приписва чужди заслуги, да предприеме реални действия за сферата.

Той припомни, че служебното правителство и настоящото редовно вече са доказали, че за тях образованието не е приоритет. Персонално БСП не са подкрепили отпускането на средства за сектора по време на актуализацията на бюджета това лято. А сега не предвиждат стимулиране на учителите.

Ето пълната позиция на Красимир Вълчев:

„Корнелия Нинова се хвали с отпуснатите средства по Програмата на МОН за изграждане, пристрояване, надстрояване и реконструкция на детски ясли, детски градини и училища 2020-2022 г. Програмата, която видно от наименованието й стартира през 2020 година, и тя няма никакъв принос за нейното одобрение и финансово осигуряване.

Програмата финансира изграждането на 11 нови училища и 37 нови детски градини и ясли и надграждането на 36 училища и 52 детски градини и ясли. В резултат на инвестициите по програмата 35 училища ще преминат на едносменен режим и ще бъдат разкрити над 6000 допълнителни места в детските градини.

Разбирам склонността на Нинова да се хвали от първата седмица с нещо, в което няма никакво участие, и да пропуска всичко свършено преди нея. Такава е политическата й култура и натура.

Ако обаче иска да направи нещо полезно за системата на образованието, респ. за децата и учениците, има прекрасна възможност точно сега да го стори, като защити и се пребори за повече средства за образование за 2022 година. Може да предложи да се увеличат инвестициите по програмата, тъй като те далеч не са достатъчни да преминат всички училища на едносменен режим и да се преодолее недостига на места в детските градини и ясли. Необходими са още много средства за модерни кабинети, обновени спортни площадки, физкултурни салони и училищни дворове, повече дейности по интереси и спорт, по-качествена храна, компенсиране на инфлацията, намаляване на броя на учениците в паралелките и децата в групите в детски градини, по-добра ресурсна, логопедична и психологическа подкрепа и др. Необходимо е също учителските заплати да продължат да се повишават и да се поддържат на нива над 125% от средните за страната, защото само тогава ще имаме мотивирани учители и ще успеем да привлечем в учителска професия ученици с по-високи резултати. Всички тези политики и потребности не могат да бъдат обезпечени с един бюджет, но ако образованието е приоритет, може всяка година да се надгражда.

Последните години това се правеше.

Тази година, за първи път от 8 години, се почувства, че образованието вече не е приоритет. Това отношение се вижда във внесената от служебното правителство актуализация, в която нямаше допълнително нито лев за образование. Допълнителни разходи от 1,8 млрд. и нула лева за образование. За съжаление тогава БСП не подкрепи предложението за предоставяне на допълнителни средства за предучилищно и училищно образование.

Видя се пренебрежително отношение към образованието и в публикувания наскоро от служебното правителство проектобюджет за 2022 година, който сега новото правителство и персонално вицепремиерът Нинова може да промени и да покаже положителното си отношение към образованието. Не съм оптимист, че ще го направи, но все пак се надявам. Досега не съм усетил у нея чувство за мисия да подкрепя и защитава системата на образованието. Слушал съм я предимно да спекулира с темата образование. Но вече е част от младата, умна, образована и иновативна промяна и може да ни изненада.“

- реклама -