1150 лева от 1 април става стартовата заплата на шофьорите в градския транспорт

заплатите

Със седем гласа „за“, нито един против и трима „въздържали се“ Комисията по транспорт в Столичния общински съвет прие извънредния доклад на кмета на София Йорданка за изравняване и увеличение на основната заплата на водачите в столичния електро- и автотранспорт. В него тя предлага възнагражденията да бъдат повишени с 10% от 1 април. Така основната заплата ще стане 1150 лв.

До решението се стигна след разпалена дискусия, продължила повече от 2 часа, по време на която дори имаше и предложение докладът на кмета да бъде отложен, тъй като водачите от градския транспорт заявиха, че не приемат предложението на градоначалника. Шофьорите поискаха основна заплата от 1250 лв.

Въпреки това предложението беше прието, което провокира представителите на работещите в електро- и автотранспорта, които присъстваха на заседанието на комисията, да напуснат залата и да заплашат, че ако исканията им не бъдат изпълнени ще напуснат работа.

„Увеличението на заплатите на шофьорите не се случва под натиск. Ние започнахме преговори през декември в дружествата. Имаше недостиг на средства и служителите се обърнаха към общината. Внесоха предложение двете конфедерации и синдикатите на място към бюджета на общината. Потърсиха 10 млн., които да дадат възможност за 10% увеличение. Приключиха преговорите, които дадоха възможност да се повишат заплатите на всички работещи в дружествата“, заяви председателят на комисията по транспорт в СОС Екатерина Йорданова.

Тя коментира недоволството на протестиращите шофьори пред сградата на общината, които заявиха, че искат основна заплата от 1250, а не 1150 лв.

„Водачите, с които ние говорихме и правих поредица от срещи, оценяват усилията и са на работа“, подчерта Йорданова.

Калоян Паргов от БСП каза, че ще подкрепят доклада на Фандъкова, ако до края на годината бъде изпълнено желанието на водачите основната заплата да стане 1250 лв. Той предложи на шестмесечие и деветмесечие да се отчете какво е преизпълнението на преходния остатък и дали има останали излишъци и от тях да бъдат отделени средства за увеличение на възнагражденията на всички в системата на градския транспорт. Това предложение обаче не беше прието от комисията.

На заплахите на шофьорите, че ще напуснат минимум 15 водачи на електротранспорта, ако не бъдат чути, Йорданова каза, че всеки има избор и, ако това е желанието му, може да го направи. Тя подчерта, че шофьорите заслужават по-високи заплати и синдикатите работят в тази посока.

„Пламен Димитров от КНСБ предложи тази 3-годишна рамка. Той предложи да имаме хоризонт, да знаят хората, че ако започнат, днес, работа при нас със сигурност и 2020 ще получат минимум 10%, и 2021 още 10%. И това е програмата около, която се обединихме с колегите от КТ „Подкрепа“ миналия петък“, обясни Йорданова и добави, че работата не е спряла и те не търсят решения, а ги предлагат.

Председателят на комисията заяви, че продължават усилията на общината линиите, които сега се обслужват от частни оператори да се върнат към общинските дружества и добави, че още две линии са се върнали към Столичния автотранспорт. Йорданова изрази надежда, че с възможността да се наемат хора от страната и увеличаване на възнагражденията в сектора недостигът ще бъде преодолян и всички линии ще бъдат обслужвани от дружествата, след като изтекат концесионните договори с частните транспортни оператори.

Шофьорите от Столичния електро- е автотранспорт, които протестираха пред общината докато се провеждаше заседанието на транспортната комисия казаха, че дават между 50 и 100 часа извънреден труд на месец, оплакаха се от лошите битови условия и от липсата на тоалетни на последните спирки, от непрекъснати заплахи от страна на ръководителите си, които често ги принуждават да продължат да работят, след края на работното им време.

Водачите заявиха, че плащат и големи глоби когато закъснеят или пристигнат по-рано на спирка. Размерът на санкциите обаче не надвишава бонуса им, който сега е в размер на 60 лв. Шофьорите се оплакаха и от липсата на сигурност в превозните средства и подчертаха, че местата на водачите в част от новите автобуси и тролеи са неудобни, особено когато се кара 10 часа смяна. Те изразиха недоволство и от факта, че имат по един почивен ден в седмицата, а сред протестиращите имаше и такива, които за 1 месец са почивали общо 5 дни.

На утрешното си заседание Столичният общински съвет ще гласува доклада на кмета Йорданка Фандъкова, която цели чрез него да увеличи основните заплати и да привлече нови водачи в системата.