пакет "Мобилност", позиция, комисия по транспорт, ЕП

Комисията по транспорт в ЕП отхвърли българските поправки в пакета „Мобилност“

Комисията по транспорт в Европейския парламент отхвърли поправките в пакета „Мобилност“, внесени след първото му четене, сред които беше и предложението на българските евродепутати да отпадне връщането на камионите и водачите в страната.

Пакетът трябва да бъде окончателно гласуван и на второ четене в пленарната зала. Очаква се това да стане на сесията на Европарламентa в началото на юли, предава БНТ.

Приемането на пакета „Мобилност“, който е неблагоприятен за България, продължава.

Не се очаква отхвърлените днес поправки да бъдат подкрепени в пленарна зала.

Според проучване на глобалната консултантска одиторска компания KPMG 46% от тези бъдещи курсове обратно до България ще бъдат без товар. Очаква се и толкова да бъде броят на камионите, които ще се връщат обратно след почивката. Съюзът на международните превозвачи описва феноменът „празни курсове” като най-черният сценарий за всяка компания.

Всичко това се налага заради изискването шофьорите на ТИР-ове да не могат да почиват в кабините си. Евродепутатите обаче не съобразяват тези предложения с вече приетата цел за намаляване на вредните емисии в атмосферата над стария континент от т. нар. „Европейска зелена карта” алармират от транспортния бизнес в 7-е страни.

„Опасението на Комисията, което напълно съвпада с нашето виждане, е, че връщането на камиона едно, че е дискриминационна мярка, но тя значително ощетява компании от Източна Европа, компании от периферията. Тя първо не е в съответствие със „Зелената сделка“, защото ще доведе до значително увеличаване на газовите емисии, но второ тя противоречи на принципа на функциониране на единния пазар – ограничава се дейността на компании от ЕС“.

Това заяви за БНР евродепутатът от Прогресивния алианс на социалистите и демократите Петър Витанов, който е и единствен постоянен член на транспортната комисия от България

Така се очаква само заради този тип пътуване вредните емисии да се увеличат с 2 процента.

Ще се стигне неминуемо и до по-голям трафик на границите. Страната ни, която по принцип е транзитна зона за много от транспортните компании, ще се сблъска с рекордно натоварване на пътя.

Само на пункта на моста при Видин се очаква увеличение с 217% на трафика. Проучването сочи още, че на пункт „Калотина“ новата мярка се очаква да доведе увеличение със 79%, а на „Дунав мост 1“ – с почти 50 на сто.

Изследването допуска, че множество от компаниите ще изберат да преминават през „Калотина“, тъй като маршрутът през Сърбия е най-краткият и най-бърз. Така там ще се натрупа 14-километрова опашка, а средно всеки камион ще чака 32 часа.

Транспортното министерство обяви, че принципната позиция на страната ни е „за“ общи европейски правила, но подкрепя исканията на бизнеса за промени.

Текстовете в този им вид ще доведат до бърз спад на брутния вътрешен продукт между 0,7 и 1,5 на сто, а загубите от приходите фирмите пък ще са между 9 и 18 процента.

- реклама -