Комисията по транспорт отхвърли текстове на пакета „Мобилност“, срещу които протестираха българските превозвачи

Европа съдебната система Евробарометър докладите Хашоги ЕС Брюксел превозвачи Деня на Европа земеделски санкции Русия продължение ЕС БРекзит Великобритания европейски парламент избори решение
Комисията по транспорт в Европейския парламент отхвърли част от текстовете на пакета „Мобилност“, срещу които протестираха българските превозвачи.

Шофьорите няма да са длъжни да се връщат на всеки три седмици в България. Отпада и предложението да бъдат задължени да нощуват в хотели. Така и занапред ще могат да нощуват в камионите си.

Прието бе предложението водачите да имат право да ползват „нормалната седмична почивка и всяка седмична почивка от повече от 45 часа, ползвани като обезщетение за предишни намалени седмични почивки, във всички зони за паркиране със специален сертификат“.

Промените предвиждат международните водачи да могат да прекарат у дома или на друго място по техен избор поне една нормална седмична почивка или една седмична почивка от повече от 45 часа, след всеки четири последователни седмици. Въвежда се определение за „дом“ на водача – там, където той е регистринан по адрес в държава от ЕС. Когато водач избере да се върне за почивка у дома, работодателят ще трябва да му предоставя средства за това.

По желание на водача дневните почивки ще може да бъдат ползвани в превозното средство, ако то разполага с подходящи условия за спане за всеки водач и превозното средство е неподвижно. Предвижда се обособяването на охраняеми паркинги за почивка по международните пътища, които ще бъдат обозначени, сертифицирани и ще отговарят на много условия, включително за достъп до тоалетна, вода, душове, храна и безжичен интернет.

Предлага се въвеждането на интелигентни записващи устройства в камионите за международни превози. Службите за проверка ще могат да разчитат данни от устройствата от разстояние, а устройствата ще трябва да съхраняват данните по два месеца. Устройствата ще имат спътникова връзка и ще записват часовете на работа и почивка, както и държавите, през които превозното средство е преминало.
Всички тези предложения ще залегнат в предстоящите преговори между Европейската комисия, Европейския парламент и Съвета на ЕС.

От ПП ГЕРБ съобщиха, че евродепутатът Андрей Новаков е единственият български евродепутат, който е имал право да гласува на заседанието на Комисията и е един от авторите на одобрените поправки.

„Това, което според мен най-пълно обрисува случилото се в Kомисията по транспорт днес, е абсолютна и безусловна капитулация на Пакета “Макрон” и пълна победа за българската позиция тук“, коментира Новаков пред пресслужбата на ЕНП в ЕП.

Той обясни, че е отпаднала тоталната забрана за използване на кабините на камионите за почивка, отпаднало е и изискването на всеки три седмици шофьорите да се прибират вкъщи, както и намерението на Комисията международните шофьори да попадат в обхвата на Директивата за командированите работници – тоест, на всеки 72 часа, прекарани в някоя страна членка, да бъдат налагани местните изисквания и местното законодателство.

„Това е много силен сигнал и към Съвета на министрите, и към Европейската комисия за това какво мислят единствените пряко избрани от хората служители в институциите на Европейския съюз. Така че очаквам това, което гласувахме днес на комисия, да бъде финалното решение“, каза още Новаков.

Предстои Съветът на ресорните министри и Европейската комисия да се произнесат по гласуваните днес текстове.