Колко по-скъпо ни излезе морето това лято

Не се сбъднаха очакванията почивките по Черноморието това лято да поскъпнат с 25 – 30 на сто заради значителния ръст на цените на енергоносителите и в момента се отчита увеличение между 7 и 11 процента, коментира за БТА директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов.

Ако миналото лято сте били със 100 лева в джоба, тази година ще са ви нужни 111 лева, допълни той. Минималното поскъпване на нощувките и храненето това лято по морето Драганов обясни с няколко причини.

От една страна, голяма част от нощувките са платени през 2020 и 2021 г., защото такава практика бе въведена от чуждите туроператори,

напомни той и допълни, че това рефлектира и върху другите хотели в желанието им да останат конкурентни на пазара.

Ръстове на цените има при записванията в последния момент, но това е световна практика, отчете експертът.

Това лято доста „обрани“ са и цените на допълнителните услуги и по-специално за храненето.

Цените в менюто са почти запазени, но има ръст в цената на напитките, като в същото време се отчита намаление в консумацията на твърдия алкохол за сметка на коктейлите, които са на по-ниска цена.

Чадърите и шезлонгите в основните туристически комплекси през 2018 и 2019 г. се продаваха по 7 – 9 лева, а сега се предлагат на същите цени и дори могат да се намерят и на доста по-ниски, коментира експертът.

Според него и следващото лято не се очаква да има драстично увеличение на почивките (от порядъка до 30 на сто), защото се разчита да продължат компенсациите за тока за бизнеса,

а и българският туризъм вече е направил сериозни инвестиции да намали енергийните си разходи с въвеждането на енергоспестяващи технологии.

„Препечените филийки на скари тип  „чушкопек“, които нагряват цялото околно пространство до двеста градуса, вече ги няма“, отбеляза Драганов.

Хапването в ресторанти по морето също не може да се каже, че ни излиза по-скъпо, според Драганов.

Няма намаление в предлаганите грамажи храна, все повече стават заведенията, които разчитат на собствено производство на зеленчуци, плодове, месо – например к.к.“Албена“ има своя ферма за висококачествено месо, или имат договори по преференциални цени с мандри.

Разликата с предишни години е, че вече няма изхвърляне на храна, защото порциите са толкова, колкото са нужни за едно хранене, смята експертът.

 По-активно ще ползваме ваучерите за туризъм тази зима и следващото лято

Ваучерите за храна, които да се използват и за туризъм, навлизат с нормално темпо. Те са новост и браншът все още е ангажиран с пика на сезона и нямаше време да се обърне към този продукт, коментира Драганов.

Той обаче изтъкна, че ваучерите изключително добре се приемат във всички хотели, които предлагат уелнес и спа услуги и те са водещи при въвеждането им. Големите туристически комплекси и собствениците на повече от един хотел и леглова база, която се ползва и от български туристи, вече са сключили договори с минимум три фирми за ваучери за храна, отбеляза Драганов.

Той посочи, че вече много хотели се ориентират към зимния и следващия летен сезон за използването на ваучери, защото те са удобни,

предвид че могат да бъдат сключени договори с цели предприятия – особено вериги бензиностанции, хранителни магазини или големи производства с над сто души заети, и почивката на работещите в тях да бъде осигурена на преференциални цени.

Летният туристически сезон в България се очаква да приключи с ръст от 50 на сто на чуждестранните туристи спрямо същия период на миналата година, още  Румен Драганов.

Все още не са достигнати рекордните нивата от 2019 г., когато месечно през юли и август имахме по над 2 милиона чуждестранни посетители.

Това означава, че едва през 2024 г. България може да се върне към тези равнища за летния сезон за цялата страна, допълни експертът.

Ръстът на посещенията на българите по морските ни курорти се очаква да е около 27 процента.

- реклама -