Бюджет 2017 приходи разходи икономически растеж отбрана образование здравеопазване

Кой ще носи отговорността за изпълнението на бюджета

43-тото Народното събрание гласува на първо четене Бюджет 2017. Това се случва след като вече е ясно, че през пролетта ще има предсрочни парламентарни избори.

Политика във финансите

Мнозина финансови експерти, включително такива от ГЕРБ твърдяха, че това не трябва да се случва. Защото най-политическият закон, който всеки парламент приема, е бюджетът. Това не е обикновен счетоводен баланс, в който се залагат приходи и срещу тях се правят разходи, като крайната цел е да се получи нула. Т.е. всичко да е сметнато вярно. Да, бюджетът има много общо с този баланс, но в него получаването на равенство между лявата и дясната колона на таблицата е плод на политиките, които ще се провеждат през годината, за която се прави.

А сега някой знае ли коя партия ще получи мнозинство в следващия парламент? Трудно може да се прогнозира какъв ще е изборът на хората. Освен това към този момент нито една политическа сила не е подготвена с предизборната си програма, с която ще тръгне да убеждава защо точно те трябва да получат доверието на избирателите. Ако погледнем реалистично ситуацията в настоящото 43-то Народно събрание със сигурност ще видим, че предложенията на различните депутати обхващат цялата линия от крайно ляво до крайно дясно.

Като прибавим и предстоящите избори, можем да очакваме в Бюджет 2017 да се запишат дългоочаквани неща, които обаче да поставят на изпитание финансовата стабилност на държавата. (Дори премиерът в оставка Бойко Борисов посочи едно от тях – увеличението на минималната пенсия на 300 лева.).

Бюджет във време на политическа турболенция

Така че, дебатите по приемането на основия финансов план за догодина ще се превърнат в най-обикновена предизборна кампания на парламентарно представените партии. Не е изключено текстовете и числата, които ще се запишат да се изпълняват от политическа сила, която освен че не е прелагала подобно нещо, няма и намерение да провежда подобна политика. И тогава какво ще се прави?

Представете си, че парламентът приеме Бюджет 2017 с увеличени минимални пенсии от 300 лева, въведе прогресивно данъчно облагане, продължи политиката по саниране и дори завиши финансирането по тази програма, намали осигуровките, вдигне заплатите на учителите, лекарите, полицаите и военните, както и минималната работна заплата. Предвиди повече пари за здравеопазване, социални помощи и сигурност.

Някои хипотези

Какво ще се случи, ако депутатите приемат такъв бюджет, а президентът назначи служебен кабинет? По всички правила държавният бюджет за 2017 година вече ще е закон и служебното правителство ще е длъжно да го изпълнява. Ако парламентарният вот се проведе в края на март, можем да очакваме, че 44-тото Народно събрание ще избере правителство в средата на април. Но вече ще е минало цяло тримесечие.

Докато новите управляващи влязат „в час“ с финансовата обстановка, напишат, консултират и приемат нов бюджет, ще минат поне още два месеца. И така ще се окаже, че за половин година ще се харчат държавни пари без да е много ясно кой носи отговорност за това.

Има и друга възможна хипотеза. Например – здравият разум да надделее и депутатите да приемат една добра и баласирана финансова рамка. Но гаранция за това няма. Според закона за публичните финанси, ако към 1 януари не е приет държавен бюджет за съответната година, новата започва с 1/12 част от този за предходната. Тоест държавата не спира, но и нито служебното правителство, нито финансовият министър могат да направят поразия с парите.

История на бюджетите в демократична България

Да припомним какво се е случвало в годините назад. От 1990 до 1997 година нито един държавен бюджет не е приет в законовия срок – преди началото на новата календарна година.

–––––––––

На 2 септември 1994 г. премиерът Любен Беров подава оставката на първото в историята на страната ни експертно правителство, което е съставено с мандат на ДПС, подкрепено от БСП, в парламент, в който най-голямата политическа сила е СДС. На 17 октомври 1994 година президентът Жельо Желев назначава служебно правителство с министър-председател Ренета Инджова.

Тогава държавата отново няма приет бюджет за следващата 1995 година. Проектът е подготвен от Димитър Костов, министър на финансите в кабинета „Виденов“, след като БСП печели мнозинството в 37-то Народно събрание и вкарва в парламента 125 депутати. Бюджетът за 1995 г. е обнародван в Държавен вестник на 19 май същата година. Основаната финансова рамка за 1996 г. също е приета със закъснение – два месеца след като годината вече е започнала. В най-новата ни история 96-та се свързва и с най-голямата икономическа криза. Тогава и бюджетът е променян осем пъти в рамките на годината.

–––––––––

Правителството на Жан Виденов подава оставка на 28 декември 1996 г. Парламентът не гласува Бюджет 1997 година. Служебното правителство на Стефан Софиянски е назначено на 12 февруари 1997 г. и подготвя предсрочните парламентарни избори. Те се провеждат през пролетта и с мнозинство в парламента влиза СДС. Тогава е сформиран кабинетът „Костов“.

Държавният бюджет за 1997 г. е изработен от министъра на финансите Муравей Радев и е приет от Народното събрание през юни. Законът е публикуван в Държавен вестник на 1 юли 1997 г. На 31 октомври същата година Радев внася в парламента проектобюджета за 1998 година и той е гласуван от депутатите през следващите два месеца. На 22 декември 1997 година бюджетът е обнародван. И така от Бюджет 1998 година финансовата политика в България влиза в календарните рамки и така до днес. Вече никой не може да си помисли, че е възможно държавата да започне новата година без приет бюджет. А така е ставало всяка година от 1990 до 1997 г.

–––––––––-

А сега да си припомним какво се случи само преди две години. През 2014 година кабинетът на Пламен Орешарски падна от власт в средата на лятото. Тогава президентът Росен Плевнелиев назначи служебното правителство оглавено от Георги Близнашки. Мандатът съвпадна с времето, в което по закон държавния бюджет трябваше да се внесе в Народното събрание.

Финансовият министър Румен Порожанов подготви проект и го консултира с политическите партии, които влязоха в 42-рото Народно събрание. Второто правителство на Бойко Борисов, което днес е в оставка встъпи в длъжност на 7 ноември 2014 година и заедно с коалиционните си партньори изработи и прие Бюджет 2015.

Абсолютен прецедент

Така, че ако сегашния парламент приеме финансовата рамка за следваща година това ще първият случай, когато парламент с изтичащ мандат и без Министерски съвет ще гласува основният финансов закон, по който да работи следващата власт.


БюджетДата на приеманеПромени
Бюджет 1990

 

13.03.1990 г.
Бюджет 199122.02.1991 г.променен: 17.05.1991 г.; 02.07.1991 г.;актуализиран: 02.08.1991 г.;променен: 17.12.1991 г.
Бюджет 199214.04.1992 г.променен: 02.10.1992 г.
Бюджет 199326.06.1993 г.променен: 24.12.1993 г.
Бюджет 199415.03.1994 г.променен: 26.10.1994 г.
Бюджет 1995

 

 19.05.1995 г.решение на КС №17 от 03.10.1995 г.;променен: 02.01.1996 г.
Бюджет 1996

 

23.02.1996 г.променен: 02.04.1996 г. 29.05.1996 г.;09.08.1996 г.;17.09.1996 г.; решение на КС №17 от 03.10.1996 г.;променен: 20.12.1996 г.;27.12.1996 г.;решение на КС №22 от 10.12.1996 г.
Бюджет 199701.07.1997 г.
Бюджет 1998

 

22.12.1997 г.променен: 23.06.1998 г.
Бюджет 1999

 

29.12.1998 г.решение на КС №17 от 16.12.1999 г.;променен: 04.01.2000 г.
Бюджет 2000

 

04.01.2000 г.променен: 14.04.2000 г.;10.11.2000 г.
Бюджет 200129.12.2000 г.
Бюджет 2002

 

28.12.2001 г.променен: 19.03.2002 г.
Бюджет 2003

 

29.12.2002 г.променен: 07.01.2003 г.; 18.02.2003 г.решение на КС №4 от 15.04.2003 г.;променен: 04.07.2003 г.
Бюджет 200430.12.2003 г.променен: 13.01.2004 г.;02.08.2004 г.
Бюджет 200530.12.2004 г.
Бюджет 200629.12.2005 г.променен: 21.04.2006 г.
Бюджет 200729.12.2006 г.променен: 29.06.2007 г
Бюджет 200828.12.2007 г.променен: 28.11.2008 г.30.12.2008 г.
Бюджет 200930.12.2008 г.променен: 13.02.2009 г.;28.04.2009 г.;15.12.2009 г.22.12.2009 г.
Бюджет 201015.12.2009 г.променен: 05.03.2010 г.; решение на КС №4 от 31.03.2010г; променен: 09.04.2010 г.

 

Бюджет 2011

 

17.12.2010 г.решение на №1 от 31.03.2011 г.;променен: 16.12.2011 г.
Бюджет 201216.12.2011 г.променен: 21.12.2012 г.

 

Бюджет 201321.12.2012 г.променен: 26.07.2013 г.; 02.08.2013 г.; 23.08.2013 г.
Бюджет 2014

 

20.12.2013 г.променен: 06.08.2014 г.;12.08.2014 г.;28.11.2014 г.
Бюджет 2015

 

24.12.2014 г.променен: 13.02.2015 г.; 06.03.2015 г.; 21.07.2015 г.;09.12.2015 г.
Бюджет 201609.12.2015 г.

 

- реклама -