КФН: 10% по-ниска „Гражданска отговорност“ за изрядните шофьори

Гражданска отговорност лимитите КФН бонус-малус Гражданска отговорност
Въвеждането на системата „бонус-малус“ няма да повиши общата сума, събирана от застрахователите за задължителната „Гражданска отговорност“, съобщиха от Комисията за финансов надзор по време на обществена дискусия в НДК.

При регистрирани в страната 3 143 568 автомобила, по данни на КАТ за 2016 година, компаниите събират годишно 943 070 400 лева само по тази застраховка при средна премия от 300 лева на кола. При въвеждането на „бонус-малус“ парите, събирани от фирмата, няма да се увеличат, а само справедливо ще се разпределят сред лошите и примерните шофьори, подчертаха експертите.

По данни на МВР за 2017 година в страната са наложени санкции на собствениците на 1 134 718 автомобила или 64 на сто от колите не са били обект на санкции.

След първата година на въвеждане на системата „бонус-малус“ се очаква 87,7 на сто от собствениците на колите /2 755 392 души/ да плащат с 10% по-евтина застраховка; 7,6 на сто / 238 742 души/ да плащат застраховка с оскъпяване от 10 – 30%, както и 0,4 на сто от собствениците на коли – 11 028 души да плащат четири пъти по-скъпа премия.

„С въвеждането на системата нямаме намерение да ощетяваме болшинството от българските шофьори, които са дисциплинирани. Нашето желание е да притиснем нарушителите на пътя“, заяви председателят на КФН Карина Караиванова. Караиванова признава, че предложенията имат несъвършенства, но се надява с подобни дискусии всички спорни моменти да се изчистят.

Очакванията на КФН са проблемите да се избистрят, докато завърши синхронизацията между системите на МВР и Гаранционния фонд.

„Само през последните две седмици са засечени над 130 000 „пътни терористи“. Същевременно много хора имат златни талони и какво от това като по никакъв начин не получават поощрение“, коментира заместник-министърът на транспорта Ангел Попов.

Представителят на консултанта „Ърнст енд Янг“ (Ernst & Young) Никос Кефалинос обясни, че една от мерките е собствениците на автомобили внимателно да преценяват на кого дават колата си, тъй като при евентуално нарушение на другия шофьор, това би затруднило последваща продажба на колата. Същевременно наказателни точки ще се трупат и на автомобила.

Oбмисля се и вариант, в който водачът може да прибегне до „ускорено чистене, когато си заплати някакъв вид наказание еднократно“.